logo

تطبیق واحد دانشجویان انصرافی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

بسیاری از دانشجویان ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله دلایل آموزشی و یا حتی مواردی مانند اخراج شدن از دانشگاه (مشروط شدن در دانشگاه) و یا انصراف، تصمیم به ادامه تحصیل در یک دانشگاه دیگر بگیرند. حتی ممکن است به دلیل عدم علاقه کافی به رشته تحصیلی خود و علاقه‌مندی به رشته‌ای دیگر، بخواهند رشته تحصیلی‌شان را تغییر دهند.

سوال پرتکرار دانشجویان در این موارد تطبیق واحد دانشجویان انصرافی به چه صورت است؟ آیا لازم است واحدهای درسی مشترک را مجدداً بگذرانند؟

تطبیق واحد چیست؟

تطبیق واحد یکی از راه‌حل‌های مورداستفاده دانشجویانی است که به رشته تحصیلی خود علاقه ندارند و یا بعد از مدتی تحصیل در یک رشته قصد انصراف از تحصیل در آن رشته و شرکت مجدد در کنکور را دارند. حتی افرادی که فارغ‌التحصیل شده‌اند و می‌خواهند در یک رشته دیگر تحصیل کنند نیز می‌توانند از امکان تطبیق واحد استفاده کنند.

تطبیق واحد دانشجویان انصرافی به این معناست که دروسی که دانشجو در رشته قبلی خود و در مدت‌زمانی که مشغول به تحصیل بوده گذرانده و پاس کرده است، در رشته جدید حذف خواهند شد. به این ترتیب دیگر نیازی به خواندن و پاس کردن مجدد دروس معادل‌سازی شده نیست.

راهنمای تطبیق واحد و معادل‌سازی

شما چه از دانشجویان انصرافی باشید و چه قصد تحصیل در یک رشته جدید را بعد از فارغ‌التحصیلی داشته باشید باید نکاتی را برای تطبیق و معادل‌سازی واحدها در نظر بگیرید. در ادامه به بررسی این نکات مهم می‌پردازیم:

  • فارغ‌التحصیلان مقاطع کاردانی و کارشناسی که در آزمون کاردانی یا کارشناسی رشته یا گرایش دیگری پذیرفته شده‌اند، می‌توانند از تطبیق واحد استفاده کنند.
  • دروسی که در مقاطع تحصیلی پایین‌تر گذرانده شده برای مقاطع تحصیلی بالاتر قابل معادل‌سازی نیست. تنها در خصوص درس‌های گذرانده شده دوره کاردانی در دوره کارشناسی پیوسته امکان معادل‌سازی وجود دارد.
  • درصورتی‌که بیش از 10 سال از قطع رابطه دانشجو با مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها گذشته باشد، دیگر امکان معادل‌سازی برای دانشجو وجود ندارد.
  • هزینه معادل‌سازی برای هر واحد درسی به‌صورت نیمی از هزینه متغیر درو مطابق با آخرین تعرفه برای شهریه محاسبه می‌شود.
  • نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که واحد تطابق یافته در معدل نیم سال محاسبه نمی‌شوند اما در معدل کل تأثیر می‌گذارند.

چه دروسی را می‌توان تطبیق واحد کرد؟

سوالی که برای دانشجویان تمامی مقاطع وجود دارد این است که چه دروسی قابل معادل‌سازی و تطبیق دادن هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برخی از دروس مانند دروس جبرانی، دروس مربوط به کارآموزی و کارورزی و پروژه محور، تمرین‌های دبیری و دروس کارگاهی؛ سمینار و پایان‌نامه‌ها قابل معادل‌سازی نیستند.

برای دروسی که قابل تطبیق هستند نیز باید نمره مشخصی را در آن درس گرفته باشید. نمره مورد نیاز معادل‌سازی در مقاطعی مانند کارشناسی و کاردانی نمره 12 و در مقطع کارشناسی ارشد نمره 14 است.

قوانین تطبیق واحد در دانشگاه سراسری

همان‌طور که گفته شد برخی از دانشجویان تصمیم به تغییر محل تحصیل و یا تغییر رشته تحصیلی می‌گیرند. در این شرایط باید به نوع دانشگاه محل تحصیلشان دقت داشته باشند. دانشگاه‌های سراسری به‌طور معمول قوانین سخت‌تری را برای تطبیق واحد دانشجویان انصرافی ارائه می‌کنند. این دانشگاه‌ها به 4 دسته تقسیم می‌شوند که شامل دانشگاه‌های سطح 1 تا 4 است.

بیشتر بدانید:  بهترین رشته های دانشگاه فرهنگیان

در صورتی‌ که در مقاطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد باشید، می‌توانید از دانشگاه سطح یک به سطح دو تطبیق واحد انجام دهید. برای این منظور لازم است ریز نمرات خود را از دانشگاه مبدأ ارائه کنید. همچنین فرایند تطبیق واحد شما باید مورد تایید شورای آموزش گروه یا دانشکده برسد.

تطبیق واحد دانشجویان انصرافی در دانشگاه آزاد

به‌طورکلی دانشگاه‌های آزاد در سراسر کشور قوانین ساده‌تری برای تطبیق واحد دارند اما بااین‌حال دانشگاه‌های آزاد نیز آیین‌نامه و شرایط مخصوص به خودشان را برای معادل‌سازی واحدها انجام می‌دهند. در ادامه برخی از شرایط تطبیق واحد در دانشگاه آزاد را بررسی می‌کنیم:

  • برای تطبیق واحدها در دانشگاه آزاد لازم است از طریق دانشگاه سراسری وارد شده باشید.
  • محتوای که در رشته قبلی موردمطالعه قرار گرفته باید با محتوای واحد موردنظر بیش از 80 درصد مطابقت داشته باشد.
  • نمرات شما نباید از 12 کمتر باشد و درصورتی‌ که در مقطع کارشناسی ارشد باشید نمره نباید از 14 کمتر باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی شرایط و قوانین مربوط به تطبیق واحد دانشجویان انصرافی پرداختیم. با توجه به اینکه شما چه مدت بعد از قطع رابطه با مؤسسات آموزشی تصمیم به تطبیق واحد و معادل‌سازی گرفته‌اید و در چه دانشگاهی و چه مقطعی مشغول به تحصیل بوده‌اید، این شرایط متفاوت است.

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما