رشته شناور چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
رشته شناور چیست؟

افراد موفق بسیار زیادی هستند که پس از به اتمام رساندن دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد، وارد بازار کار شده‌اند و درآمد بالایی دارند. بسیاری از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مجاز هستند که در دو گروه امتحانی اول و دوم شرکت کنند که گروه امتحانی دوم رشته‌های شناور نام دارد. این در حالی است که بسیاری از داوطلبان بدون اطلاع و داشتن دانش کافی در مقاطع کارشناسی ارشد و رشته‌های شناور ثبت نام می‌کنند. اما این رشته‌های شناور چیست و چه نوع‌هایی دارد؟ 

در ادامه این مقاله قصد داریم رشته‌های شناور و انواع آن را با جزئیات کامل به شما معرفی کنیم. تا انتهای این پست با ما همراه باشید.

منظور از رشته‌های شناور چیست؟

رشته‌های شناور مجموعه امتحان‌های دوم برای شرکت کردن در کنکور کارشناسی ارشد هستند که بسته به نیاز شغلی و علاقه افراد قابل انتخاب هستند. داوطلبان کنکور ارشد جدا از مجموعه امتحان اول می‌توانند انتخاب رشته شناور را در فرم ثبت نام خود انجام دهند. به عبارت دیگر دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در ترم آخر هم هستند، می‌توانند ثبت نام  در کنکور کارشناسی ارشد را انجام دهند.

منظور از رشته‌های شناور این است که داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد می‌توانند در یکی دیگر از رشته‌ها ثبت نام انجام دهند و با توجه به علاقه خود در یکی از مجموعه‌های امتحانی شرکت نمایند. در واقع داوطلبان مجاز به ثبت نام در یکی از رشته‌های مجموعه امتحانی اصلی و دوم در کنکور سراسری هستند. پس بنابراین مجموعه امتحان‌های دوم همان رشته‌های شناور هستند.

لازم به ذکر است که ثبت نام کردن در رشته‌های شناور کنکور کارشناسی ارشد کاملا اختیاری بوده و هیچ اجباری برای شرکت کردن نیست. یعنی داوطلبان می‌توانند با توجه به میزان علاقه خود در یکی از بهترین رشته‌های شناور ثبت نام کنند و در کنکور مربوطه شرکت کنند.

زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد رشته‌های شناور و کنکورهای کارشناسی ارشد رشته‌های اصلی، هیچ تداخلی نداشته و یک روز قبل‌تر یا بعدتر برگزار می‌شوند.

منظور از رشته‌های شناور چیست؟

انواع رشته‌های شناور ارشد

همه داوطلبانی که علاقه‌مند به ثبت نام و شرکت در یکی از رشته‌های کارشناسی ارشد هستند، می‌توانند در انواع رشته‌های شناور ثبت نام کنند. در ادامه این بخش ما لیستی از انواع رشته‌های شناور را به همراه کد مربوطه آن برایتان مورد بررسی قرار می‌دهیم.

                         کد مربوطه                                      نام رشته
1103  سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی      
1220 مجموعه علوم اطلاعاتی
1253 مهندسی نفت
1109 زبان‌های باستانی ایران
1255 مهندسی پلیمر
1110 مجموعه زبان شناسی
1256 مهندسی معماری کشتی
1119 مجموعه علم و اطلاعات دانش شناسی
1262 مهندسی در سوانح طبیعی
1125 مدیریت جهانگردی
1273 نانوفناوری نانومواد
1127 ایران شناسی
1276 مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات
1128 آموزش زبان ژاپنی 
1279 مهندسی هوا و فضا
1129 زبان و ادبیات اردو
1285 مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی و داروسازی
1131 مطالعات جهان
1137 مطالعات زنان 
1286 مهندسی پلیمر صنایع رنگ
1287 مهندسی طراحی محیط زیست
1138 مجموعه علوم ارتباطی اجتماعی
1290 مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون صنایع نفت
1139 مجموعه مددکاری اجتماعی 
1292 مهندسی بازرسی فنی
1144 مدیریت دریایی 
1293 مهندسی ایمنی و بهداشت محیط زیست
1145 امور فرهنگی
1314 حشره شناسی کشاورزی
1146 محیط زیست
1273 نانوفناوری نانومواد
1148 مدیریت کسب و کار و امور شهری
1322 مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی
1153 مجموعه اطلاعات 
1323 اکوهیدرولوژی
1325 توسعه روستایی
1351 مجموعه طراحی شهری
1215 مجموعه علوم و محیط زیست
1356 نمایش عروسکی
1218 مجموعه تاریخ و فلسفه علم
1362 طراحی صنعتی
1503 قارچ شناسی دامپزشکی
1501 انگل شناسی
1362 طراحی صنعتی
1361 مجموعه هنرهای ساخت و معماری
بیشتر بدانید:  تمدید مهلت ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

انواع رشته‌های شناور ارشد

بهترین رشته‌های شناور ارشد کدامند؟

ممکن است پس از مطالعه لیست بلند انواع رشته‌های شناور با خود بگویید که بهترین رشته شناور کدام است. به صورت کلی باید اشاره کرد که ثبت نام کردن در مجموعه امتحانی دوم مقطع کارشناسی ارشد یک فرصت بسیار عالی و مناسب برای داوطلبان کنکور سراسری است و انتخاب بهترین رشته شناور به اهداف و شرایطی که خود داوطلب داشته باشد، بستگی دارد.

بازار شغلی هر یک رشته‌های شناور با یکدیگر بسیار متفاوت است و همه داوطلبان باید ابتدا تمام اطلاعات و دانش کافی را درباره رشته شناور مورد نظر خود به دست بیاورند و سپس اقدام به ثبت نام کنند. 

همچنین لازم به ذکر است که داوطلبان متقاضی انتخاب رشته ارشد در رشته‌های شناور باید به تجربیات شغلی و فردی خود دقت لازم را داشته باشند و سپس با توجه به اهداف شغلی و تحصیلی خود در یکی از رشته‌های شناور کارشناسی ارشد ثبت نام کنند.

در صورتی که در یکی از رشته‌های شناور و رشته اصلی کارشناسی ارشد قبول شدید، باید یکی از رشته‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند چون ادامه تحصیل به صورت همزمان در دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر نمی‌باشد.

زمان و نحوه ثبت نام در رشته‌های شناور ارشد

زمان و نحوه ثبت نام در یکی از رشته‌های شناور و رشته‌های اصلی کارشناسی ارشد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. در صورت تمایل به ثبت نام کردن در یکی از رشته‌‌های شناور، شما باید به سامانه سنجش با نشانی Sanjesh.org مراجعه کنید و تمامی مراحل ثبت نام کارشناسی کنکور کارشناسی ارشد خود را به درستی و به صورت آنلاین انجام دهید.

زمان ثبت نام کنکور رشته اصلی کارشناسی ارشد و رشته‌های شناور معمولا یکی است که هر ساله در آذر ماه شروع می‌شود. البته این در حالی است که سازمان سنجش زمان‌های دیگری را هم برای ثبت نام اعلام می‌کند تا افرادی که موفق به ثبت نام نشدند، بتوانند از این فرصت تمدید دوباره استفاده کنند. لازم به ذکر است که افراد داوطلب باید حین تکمیل فرم ثبت نام خود کد رشته شناور خود را هم وارد نمایند.

نکاتی در خصوص انتخاب رشته‌های شناور

تمامی نکات و اطلاعاتی که داوطلبین می‌بایست در خصوص رشته‌های شناور بدانند، همه و همه در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ذکر شده که باید دانشجویان پس از آگاهی از شرایط آن سپس اقدام به ثبت نام و شرکت در آزمون کنند. 

  • در کنکور کارشناسی ارشد دانشجویان می‌توانند حداکثر دو رشته امتحانی اصلی و شناور را انتخاب کنند.
  • در صورتی که شرکت کنندگان علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های شناور باشند، باید یک کارت اعتباری جداگانه تهیه و دریافت کنند.
  • دانشجویانی که رشته تحصیلی‌شان در کارشناسی یکی از 64 کد رشته شناور باشد، امکان انتخاب مجدد این رشته‌ها را به عنوان رشته شناور نداشته و تنها باید یک کد رشته را انتخاب کنند.
  • در صورتی که دانشجو رشته امتحانی اول خود را از رشته‌های شناور و رشته امتحانی دوم را هم از سایر رشته‌های امتحانی انتخاب نماید، سیستم می‌تواند به صورت خودکار و هوشمند رشته امتحانی اول و دوم را جا به جا کند.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما