نتیجه ناتمام در کارنامه

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
نتیجه ناتمام در کارنامه

تمامی دانش‌آموزان در سال تحصیلی حداقل یک کارنامه را اخذ می‌کنند. ممکن است بعد از چندین سال تحصیل خودتان را فرزندتان با یک اصطلاح ناآشنا و جدید به نام نتیجه ناتمام در کارنامه مواجه شوید. در این شرایط مهم‌ترین سوال برای شما این است که نتیجه ناتمام در کارنامه یعنی چه؟ محاسبه معدل کارنامه چطور پیش رفته است؟

نتیجه ناتمام در کارنامه یعنی چه؟

یکی از اصطلاحاتی که در کارنامه‌ها درج می‌شود و ممکن است برای بسیاری از افراد یک اصطلاح ناآشنا و عجیب باشد، نتیجه ناتمام است. اینکه نتیجه تحصیل ما در یکی از دروس ناتمام باشد به چه معناست و چه مواردی باعث اخذ چنین نتیجه‌ای می‌شود؟

ممکن است بعد از دریافت کارنامه‌تان متوجه شوید که در برخی از ستون‌ها نمره درج‌شده و در برخی از آن‌ها هیچ نمره‌ای درج نشده و عبارت ناتمام در آن نوشته‌شده است. ناتمام در کارنامه به این معناست که نمره یکی از دروس نهایی شما هنوز مشخص نشده و به ‌صورت نهایی ثبت ‌نشده است.

این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از مهم‌ترین عللی که باعث ایجاد نتیجه ناتمام در کارنامه می‌شود این است که ممکن است به علت تعداد زیاد دانش‌آموزان و تعداد محدود مصححان، تمامی نمرات توسط مصححان ارائه نشود و به همین دلیل نمره برخی از دروس ثبت‌شده و نمره دروس دیگر ناتمام باشد.

تمامی علت‌های نتیجه ناتمام در کارنامه

ثبت نشدن برخی از نمرات در برخی از دروس دانش‌آموزان پایه‌های مختلف می‌تواند باعث ایجاد نتیجه ناتمام در کارنامه این دانش‌آموزان شود؛ اما علت اصلی این مشکل چه مواردی می‌تواند باشد؟

  • تأخیر برخی از تصحیح کنندگان: همان‌طور که گفته شد تعداد دانش‌آموزان به خصوص در برخی از رشته‌های محبوب بسیار بالا است و به همین دلیل ممکن است فرایند تصحیح اوراق امتحانی بیشتر از زمان در نظر گرفته‌ شده طول بکشد. همچنین این امکان وجود دارد که تعداد سوالات تشریحی بیشتر از سال‌های قبل باشد و به این دلیل تصحیح برگه‌ها بیشتر طول بکشد.
  • تأیید نشدن نمرات نهایی: بعد از تصحیح شدن اوراق توسط مصححان، لازم است معلمان برخی از برگه‌ها را مجددا بررسی کرده و اشکالات در تصحیح آن‌ها را برطرف کرده و اصلاحاتی انجام دهند. به همین دللی ممکن است این بررسی باعث ایجاد تأخیر در ثبت نمرات و درج شدن نتیجه ناتمام در کارنامه شود.
  • عدم تأیید توسط آموزش و پرورش: بعد از تصحیح شدن برگه‌ها و تغییرات موردنظر معلمان، آموزش و پرورش نیز باید این نمرات به‌دست‌آمده را تأیید کند. در برخی از موارد عدم تأیید، وجود مغایرت و یا هرگونه مشکل دیگر می‌تواند باعث تأخیر در ثبت نمرات نهایی شود و تا زمان ثبت نمره، نتیجه ناتمام در کارنامه درج شود.

نتیجه ناتمام در کارنامه ابتدایی

همان‌طور که متوجه شدید ناتمام بودن نتیجه یک درس در کارنامه به علت عدم ثبت به‌ موقع و تأیید نمره دانش‌آموز در آن درس است. در مقطع ابتدایی نتیجه‌ای که دانش‌آموز در هر درس کسب کرده به‌صورت توصیفی یعنی خیلی خوب، خوب، قابل ‌قبول و نیاز به تلاش بیشتر بیان می‌شود؛ بنابراین کارنامه دانش‌آموزان ابتدایی نمی‌تواند نتیجه ناتمام داشته باشد.

نتیجه ناتمام در کارنامه ابتدایی

ناتمام در کارنامه چه پیامدی دارد؟

افراد ممکن است با دیدن نتیجه ناتمام در کارنامه خود دچار نگرانی و اضطراب در مورد نمرات نهایی شوند؛ اما جای نگرانی نیست. نتیجه ناتمام به دلیل ضعف و ناتوانی در کسب نمره قبولی در آن درس نیست. تنها به دلیل نهایی نشدن نمره آن درس است. بعد از ثبت شدن نمره و تأیید معلم و آموزش و پرورش، نمره شما جایگزین نتیجه ناتمام می‌شود.

بیشتر بدانید:  چگونه برای کنکور تجربی درس بخوانیم ؟

راهنمای پیگیری ناتمام در کارنامه

برای رفع مشکل و حل شدن ناتمام بودن نمره شما در درس‌هایتان نگران نباشید. در ادامه مراحل پیگیری و حل این مشکل را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم

  • برای اولین قدم باید به سامانه سیدا مراجعه کنید و کارنامه خود را به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید؛ چراکه در صورت نهایی شدن نمره و تأیید شدن آن، دیگر نمره شما به‌جای نتیجه ناتمام درج‌شده است. در غیر این صورت، یعنی اگر نتیجه ناتمام همچنان درج‌ شده بود مراحل بعدی را دنبال کنید.
  • ارتباط با معلم: درصورتی‌که بعد از گذشت مدت زمانی وضعیت نمره نهایی شما تغییری نداشت، می‌توانید با معلم همان درس صحبت کنید و زمان نهایی شدن نمره و تأیید و درج آن توسط آموزش و پرورش را بپرسید.
  • ارتباط با مدرسه: اگر صحبت با معلم هم نتیجه مطلوبی برای شما نداشت در اقدام بعدی می‌توانید به مدرسه خود مراجعه کنید و علت ثبت نشدن نمره و زمان قطعی ثبت نمره را سوال کنید.

در آخر ثبت نشدن نمره تأثیر منفی روی وضعیت تحصیلی شما ندارد و به معنای ضعف در تحصیل و درس خواندن شما نیست؛ بنابراین می‌توانید با صبر و شکیبایی با این مسئله مواجه شوید و از اقدامات عجولانه پرهیز کنید.

کارنامه ناتمام در مای مدیو

یکی از سامانه‌های بر کاربرد آموزش و پرورش، سامانه my.medu.ir است که بسیاری از خدمات حضوری و غیرحضوری آموزش و پرورش به این سامانه منتقل ‌شده است. برای مثال ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه تحصیلی اول و هفتم و دهم، دریافت و مشاهده کارنامه، ثبت‌نام مسابقات و المپیادها و… در سامانه مای مدیو انجام می‌شود.

بعد از ثبت شدن نمرات شما می‌توانید کارنامه خود را در سایت مای مدیو به نشانی my.medu.ir ببینید. امسال به علت ثبت نشدن برخی از نمرات کارنامه برخی از دانش‌آموزان در پایه دهم و یازدهم و دوازدهم با نتیجه ناتمام منتشر شد.

کارنامه ناتمام در مای مدیو

کارنامه ناتمام در سامانه سیدا

معلمان بعد از تصحیح شدن اوراق امتحانی و بررسی و اصلاحاتی که لازم است انجام دهند، نمرات هر دانش‌آموز را در سامانه سیدا ثبت می‌کنند. البته این تنها کاربرد سامانه سیدا نیست. بلکه مواردی مانند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس و تأیید ثبت‌نام، کلاس‌بندی‌های دانش‌آموزان و… نیز در همین سامانه انجام می‌شود.

در برخی از موارد به دلیل آماده نبودن نمره نهایی دانش‌آموز برای معلم و ثبت نشدن آن در سامانه سیدا، در هنگام مشاهده کارنامه دانش‌آموز با نتیجه ناتمام مواجه می‌شویم. این نتیجه ناتمام بعد از ارائه‌شده نمره و درج شدن آن توسط معلمان در سامانه سیدا، حذف می‌شود و نمره اخذشده دانش‌آموز به‌جای قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

نتیجه ناتمام در کارنامه به این معناست که نمرات نهایی شما به دلایل مختلفی ثبت ‌نشده است. این نتیجه به معنای تأخیر بیشتر در فرایند ثبت نمره است و جای نگرانی ندارد؛ بنابراین با پیگیری زمان ثبت نمره و کمی صبر و شکیبایی به‌راحتی حل می‌شود.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما