افتادن درس پیش نیاز دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
افتادن درس پیش نیاز دانشگاه آزاد

دانشجویانی که برای هر دانشگاهی پذیرفته شده باشند، می‌توانند پس از گذراندن ترم اول خود و برای شروع نیمسال تحصیلی دوم، باید بر اساس لیستی از دروس که برایشان ارائه داده شده است، برای ترم خود انتخاب واحد انجام دهند.

افراد دانشجو باید در مهلت دقیق انتخاب واحد را در سایت اصلی دانشگاه انجام و مراحل آن را به خوبی و درستی طی کنند تا ادامه نیم سال تحصیلی را بهتر بگذرانند. به عبارت دیگر، دانشجویان برای نیمسال تحصیلی جدید که شروع می‌شود، باید اقدامات لازم را برای انتخاب واحد خود انجام دهند تا بتوانند ادامه به تحصیل در رشته و دروس اخذ شده دهند. البته لازم به ذکر است که باید قوانین پیش نیاز و هم نیاز هم به هنگام انتخاب واحد برای دانشجو بسیار مهم و ضروری است لذا فرد می‌تواند بر اساس لیست دروسی که برای هم نیاز و پیش نیاز دانشگاه نیاز دارد را، برای انتخاب واحد خود انتخاب کند که در صورت انجام ندادن یا رعایت نکردن این قانون، تخلفی سنگین برای دانشجو محسوب خواهد شد.

در نتیجه هنگام انجام انتخاب واحد به عنوان یک دانشجوی موفق، باید نکات مهمی را مورد نظر قرار دهید تا بتوانید ترم جدید را به خوبی شروع و به اتمام برسانید. امروز در ادامه این مقاله قصد داریم تمامی ابهامات شما را در خصوص انتخاب واحد و همه نیازها و پیش نیازهای آن به صورت کامل برای شما عزیزان توضیح دهیم تا با مشکلی مواجه نشوید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه بمانید.

منظور از پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد چیست؟

رعایت کردن اصول اخد دروس پیش نیاز و هم نیاز دانشجو، می‌تواند فهم بیشتر دروس را برای دانشجویان بیشتر کند و همچنین بتوانند به صورت ساده‌تر آن را طی کنند.

دروس پیش نیاز می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا اطلاعات لازم را در خصوص تخصص خاصی همچون ریاضی را قبل از درس اصلی به خوبی بگذرانند تا مفهوم دروس اصلی را به خوبی درک کنند.

از طرفی هم از آنجایی که هر یک از رشته‌های تحصیلی دانشگاهی یک چارت اساسی دارند که با توجه به آن دانشجو باید درس‌های تر جدید را در طول سال تحصیلی طی و آن را به خوبی ارائه نماید. این چارت اصلی هر یک از رشته‌های دانشگاهی شامل دروس مختلفی است از جمله دروس عمومی، اختیاری و اختصاصی که باید برای اخذ هر یک از واحدهای درسی این دروس، دانشجو طبق چارت هر درس را به خوبی ارائه و اخذ نماید.

در طی مراحل و روند انتخاب واحد و گذراندن درس‌های دانشگاهی، باید به این نکته توجه بالایی داشت اینکه جهت گذراندن برخی از دروس، باید دروسی دیگر را از قبل گذراند. یعنی اگر یک دانشجو در حال تحصیل در رشته روانشناسی است، باید دانشجو جهت گذراندن دروس تحقیق، از قبل دروس آمار استنباطی و آمار توصیفی را به عنوان پیش نیاز بگذراند.

یکی دیگر از مفاهیمی که باید به هنگام انتخاب واحد آن را حائز اهمیت قرار داد، این است که دروس هم نیاز باشد. قوانین اخذ دروس هم نیاز به این صورت است که دانشجو به همانند دروس پیش نیاز می‌تواند در ترم تحصیلی خود به صورت همزمان دو درس را که هم نیاز یکدیگر هستند، اخذ کند.

بیشتر بدانید:  ثبت نام دانشگاه آزاد بدون مدرک پیش دانشگاهی

هدف از رعایت دروس پیش نیاز و هم نیاز این است که دانشجو در هنگام اخذ دروس، آمادگی طی کردن دروسی دیگر را هم داشته باشد.

شرایط اخذ پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد

گذراندن و اخذ دروس پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد، دارای شرایط خاص خود هستند که ابتدا لازم است قوانین هر دو دروس توسط دانشجویان به خوبی رعایت شود تا به عنوان تخلف برایشان محسوب نشود.

شرایط اخذ دروس پیش نیاز به این صورت است که اگر می‌خواهید درسی را انتخاب کنید که نیازمند پیش نیاز است، باید قانون و شرایط آن را قبول و رعایت کنید. به عبارت دیگر اگر قصد دارید درس مد نظر خود  را اخذ نمایید، باید در آن درس پیش نیاز لازم را داشته باشید تا بتوانید نمره قبولی را برای آن کسب کنید.

اینکه قبل زمان اخذ دروس مورد نظر بتوانید دروس پیش نیاز آن درس را بگذرانید، از موارد بسیار مهم حین انتخاب واحد است که باید دانشجویان در هنگام برنامه ریزی برای مطالعه دروس ترم تحصیلی، آن را به خوبی رعایت کنند.

البته لازم به ذکر است که رعایت نمودن قوانین پیش نیاز برای آن دسته از دانشجویانی که در حال فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد و … هستند و تنها تعدادی از دروس برایشان باقی مانده است، اهمیت آن چنانی ندارد.

زمانی که می‌خواهید انتخاب واحد چارت درسی خود را بررسی نمایید و در هنگام بررسی به دروسی برخوردید که در کنار ستون آن هم نیاز نوشته شده است، باید آن را همزمان با درس مورد نظر خود در نیمسال تحصیلی اخذ کنید که این به آن معنا است دروس هم نیاز در یک نیمسال تحصیلی باید اخذ شود که البته می‌تواند در نیمسال تحصیلی قبل هم اخذ شود. اگر در غیر این صورت باشد، سیستم به شما خطا می‌دهد و اگر هم درس هم نیاز را به صورت اشتباهی حذف کنید، در آینده روند فارغ التحصیلی‌تان با مشکل مواجه خواهد شد  چرا که شما به عنوان دانشجو قوانین را نقض کرده‌اید.

رعایت و توجه به این نکات بسیار مهم است چون اگر دانشجویی پیش نیاز یکی از دروس را اخذ کرده است ولی در پایان ترم نتواند نمره قابل قبول را به دست آورد، با مشکل مواجه می‌شود که البته دانشجو می‌تواند این دروس را در سال تحصیلی بعدی به صورت هم نیاز با دروس مد نظر خود اخذ نماید که نیازمند کسب نمره قبولی عالی است.

شرایط اخذ پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد

لیست دروس هم نیاز و پیش نیاز در انتخاب واحد

همانطور که اشاره کردیم، هر یک از رشته‌های تحصیلی دارای برنامه مخصوص به خود هستند و دانشجویان باید دروس مد نظر و الزامی آن رشته را که از قبل مشخص شده است، به خوبی اخذ کنند. چارت و برنامه درسی در همه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هم وجود دارد اما به شکلی متفاوت‌تر است و دارای واحدهای مختلف‌تری نسبت به سایر مقاطع است.

به این صورت که دانشجوی مقطع کارشناسی بر اساس رشته تحصیلی خود و دروسی که ارائه می‌دهد، باید حدود 140 واحد را اخذ نماید که بتواند مدرک کارشناسی خود را با موفقیت دریافت کند. این مسئله برای سایر مقاطع هم به این صورت بوده و تعداد واحد با دروسی مختلف در قالب یک چارت برای دانشجویان مشخص شده است.

بیشتر بدانید:  مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه ازاد بدون کنکور 1402-1403

در رابطه با لیست دروس پیش نیاز و هم نیاز انتخاب واحد، باید اشاره کنیم که برای هر یک از رشته‌های تحصیلی و مقاطع تحصیلی کاملا متفاوت بوده و دانشجویان باید برای اطلاع داشتن از لیست دروس هم نیاز و پیش نیاز خود، به چارت رشته تحصیلی‌شان مراجعه کنند چون بر اساس مقطع تحصیلی و رشته‌ای که در آن تحصیل دارند، می‌توانند به سایت دانشگاهی خود مراجعه و لیست چارت را مشاهده کنند.

سایت انتخاب واحد دانشگاه آزاد سایت آموزشیار است که دانشجو برای مشاهده چارت رشته تحصیلی خود باید به سایت دانشگاه مراجعه کند. در صورتی که دانشجو بخواهد قبل از انجام انتخاب واحد خود یک دید کلی از رشته تحصیلی‌اش به دست بیاورد، می‌تواند در سایت دانشگاه به قسمت آموزش مراجعه کند و در آن قسمت لیست واحدهای هر مقطع با رشته مورد نظر را پیدا و  به هنگام بررسی چارت، دانشجو می‌تواند تمامی دروس هم نیاز و پیش نیاز را روبروی دروس دیگر به همراه کد و نام درس مشاهده کند.

عدم رعایت پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد

حالا با مطالب و توضیحاتی که به شما ارائه دادیم، می‌دانید که منظور از دروس هم نیاز و پیش نیاز چیست. حالا نوبت این است که با عدم رعایت این دروس توسط دانشجو و عواقبی که خواهد داشت، آشنا شوید. در مطالب پیش‌تر هم اشاره کردیم که اگر دروس هم نیاز و پیش نیاز توسط دانشجو رعایت نشود، منجر به تخلف برای دانشجو خواهد شد.

اگر یک دانشجو نتواند دروس پیش نیاز خود را در ترم‌های قبل اخذ کند اما نمره قابل قبولی به دست آورده باشد، می‌تواند دروس هم نیاز را مرتبط با درس مد نظر خود اخذ نماید. در صورتی که مجددا نتوانست نمره قبولی خوبی را برای آن درس کسب کند، باید در ترم بعدی هم آن درس را مجددا بگذراند.

دانشجویان موظف هستند که در هنگام انجام انتخاب واحد خود، کارنامه‌های قبلی را ابتدا مشاهده و دروسی که گذرانده‌اند، بررسی کنند. اگر دانشجو درسی را که پیش نیاز درسی دیگر است را از سر فراموشی طی نکرده باشد، باید در ترم بعدی به صورت هم نیاز آن را اخذ کند. اگر هم در صورت بررسی کارنامه خود، متوجه شود که نمره قبولی را در یکی از درس‌ها کسب نکرده باشد، باید در ترم بعدی آن درس را مجددا انتخاب کند. در غیر این صورت اگر در طول ترم جاری یا پایان ترم، کارشناسان آموزش با بررسی‌های لازم متوجه تخلف شوند، بر اساس ماده 25 آئین نامه آموزشی باید نسبت به حذف دروس مرتبط اقدام کنند و دانشجو را مرتکب تخلف بخوانند. این امر باعث می‌شود که دانشجو ترم تحصیلی طولانی مدتی داشته باشد و مجبور شود به خاطر این تخلف، هزینه‌های اضافی را پرداخت نماید.

عدم رعایت پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما