غیبت در امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
غیبت در امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد

از آنجایی که دانشگاه آزاد نسبت به سایر دانشگاه‌ها و حتی مدرسه آزادی‌های بیشتری در عمل به دانشجویان خود می‌دهد، از طرفی هم سختگیری‌های دیگری همچون غیبت یا حضور در کلاس‌ها و جلسات امتحانی دارد.

غیبت کردن در کلاس‌ها و جلسات امتحانی دانشگاه آزاد با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است و دارای شرایط خاص خود است. به این جهت دانشجویان اگر بنا به دلایل مختلفی در هر یک کلاس‌ها یا جلسات امتحانی غایب باشند، مشکلات جدی برایشان در طول ترم و سال تحصیلی به وجود خواهد آمد. بنابراین اینکه از تمامی قوانین و شرایط غیبت در کلاس‌ها و جلسات امتحانی اطلاعاتی داشته باشید، امری ضروری است و می‌تواند به داشتن سال تحصیلی موفق به شما کمک کند.

در نتیجه دانشجویانی که در حال ادامه سال تحصیلی خود در دانشگاه آزاد هستند، باید از تمامی قوانین و ضوابط آن اطلاع داشته باشند و از آن پیروی کنند. در ادامه همین مطلب، امروز می‌خواهیم مطالب بسیار مفیدی در خصوص غیبت در امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد و حتی ترم‌های دیگر، با شما صحبت کنیم. پس اگر یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد هستید، بهتر است مطالعه این پست را از دست ندهید.

شرایط غیبت در جلسه امتحان دانشگاه‌های دولتی

در هر یک از دانشگاه‌ها قوانین و شرایطی درباره مطالعه دروس و حضور و غیاب در جلسات امتحانی و کلاس‌های درس وجود دارد که هر یک از دانشجویان آن دانشگاه باید برای داشتن سال تحصیلی موفق، قوانین را یاد گرفته و آن را رعایت کنند که بعدها با مشکل مواجه نشوند.

اگر به هنگام جلسات امتحانی هر گونه مشکلی برای دانشجو پیش بیاید و دانشجو نتواند در جلسه امتحان حضور پیدا کند، باید حتما دلیل غیبت خود را به دانشگاه اعلام کند که پس از آن مسئولین دانشگاه تصمیم می‌گیرند که دلیل غیبت موجه باشد یا غیر موجه.

دانشگاه‌ها شرایط و قوانین مخصوص به خود را برای بررسی غیبت دانشجویان در جلسات امتحانی ارائه می‌دهند که این شرایط با قوانین هر دانشگاهی متفاوت است.

غیبت داشتن در جلسات امتحانی دانشگاه‌های دولتی زیر نظر وزارت علوم بوده که تابع آیین نامه این وزارت خانه هستند.

دلیل غیبت در جلسات امتحانی اگر به علت مشکلات پزشکی باشد یا اینکه غیر پزشکی و فوت اقوام و بستگان باشد، دانشجو موظف است تمامی مستندات لازم را طبق دستور العمل دانشگاه خود به مسئولین دانشگاه اعلام کند.

اگر در هر صورت دانشجو بنا به دلایل پزشکی نتوانست در جلسه امتحانی پایان ترم شرکت کند، باید قبل از شروع امتحان به صورت حضوری به دانشگاه مراجعه کند و دلیل غیبت خود را اطلاع دهد. اگر هم دلیل غیبت به علت مشکلات پزشکی بود، باید تمامی مدارک و گواهی لازم را از پزشک بگیرد و نهایتا تا دو روز به مسئول آموزش دانشگاه ارائه دهد.

همچنین اگر یکی از دانشجویان نخبه دانشگاه به علت شرایطی خاص همچون شرکت کردن در مسافرت علمی یا مسابقه‌های تیم ورزشی ملی که همزمان با تاریخ و زمان جلسه امتحان یکی بود و نتوانست در امتحان حضور پیدا کند، می‌تواند با پیگیری شورای آموزشی دانشگاه غیبت خود را به صورت موجه ثبت کند.

شرایط غیبت در جلسه امتحان دانشگاه‌های دولتی

شرایط غیبت در امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد

شرایط غیبت در امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد کمی متفاوت‌تر از سایر دانشگاه‌های دولتی است چرا که دانشجویان دانشگاه آزاد تنها می‌توانند 3 جلسه در امتحانات ترم غیبت غیر موجه داشته باشند که بعدها توسط شورای آموزشی هر یک از واحدهای دانشگاه موجه و غیر موجه بودن آن مشخص خواهد شد.

بیشتر بدانید:  حذف درس در دانشگاه آزاد

تعداد دفعات غیبت در امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد آن هم به صورت موجه، محدودیتی در قوانین و ضوابط آن تعیین نشده است اما اگر دانشجو در امتحانات هر یک از درس‌ها غیبتی غیر موجه آن هم بیشتر از 3 جلسه در هر درس باشد، دروس از کارنامه حذف خواهد شد و تنها شرط تعداد واحدهای دانشگاه آزاد به صورت 12 واحد در نیمسال لحاظ نخواهد شد.

در نهایت شرایط غیبت داشتن در امتحانات دانشگاه آزاد به این صورت است که هیچ تفاوتی ندارد دلیل غیبت موجه باشد یا غیر موجه، پزشکی باشد یا غیر پزشکی. اگر در هر یک از مقاطع تحصیلی دانشگاه غیبت بیشتر از حد مجاز یعنی 3 جلسه برای هر درس باشد، آن دروس از کل کارنامه حذف می‌شوند.

تعداد غیبت مجاز در هر امتحان و کلاس درس دانشگاه آزاد

در برخی از مواقع ممکن است دانشجویان دانشگاه آزاد به هر دلیلی مجبور باشند در کلاس حضور پیدا نکنند. از این رو دانشگاه آزاد قوانین و ضوابط خاصی را به عنوان محدودیت در اختیار دانشجویان قرار داده که البته دانشجویان هم موظف به رعایت و انجام این قوانین هستند.

اگر هر یک از دانشجویان دقت آنچنانی به قوانین و ضوابط غیبت در امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد یا کلاس‌های درس و تکالیف نداشته باشند، ممکن است در زندگی تحصیلی خود با مشکل مواجه شوند. به همین دلیل باید به اهمیت این موضوع در ماده 31 و 32 آیین نامه دانشگاه آزاد توجه نمود:

  • ماده 31: غیبت موجه

در صورتی که دانشجو بیشتر از سه شانزدهم ساعت در نیمسال اول و در هر یک از دروس عملی، کارورزی، نظری و علمی- نظری غیبت داشته باشد، دروس برای او حذف می‌شود. یعنی اگر دانشجوی دانشگاه آزاد باشید، برایتان مجاز است سه جلسه از شانزده جلسه در یک درس را غیبت داشته باشید، نه بیشتر از میزان.

  • ماده 32: غیبت غیر موجه

    اگر دانشجو بیشتر از سه شانزدهم ساعت در هر یک دروس نظری، کارورزی، عملی یا حتی کارآموزی تا 3 جلسه غیبت داشته باشد، این دروس و اخذ آن در کارنامه دانشجو حذف خواهد شد. اگر هم بیشتر از 3 جلسه غیبت داشته باشد، نمره صفر برای آن دروس تعیین می‌شود.

طبق ماده 31 و 32 آیین نامه دانشگاه آزاد رعایت حداقل 12 واحد هیچ ضرورتی ندارد اما نیمسال اول تحصیلی به عنوان نیمسالی کامل و جزو سنوات دانشجو ثبت خواهد شد که اگر میانگین نمرات دانشجو کمتر از 12 باشد، مسئولان دانشگاه این دانشجو را مشروط اعلام می‌کنند.

شرایط یک ترم غیبت در دانشگاه آزاد

با توجه به تمامی شرایط و ضوابطی که دانشگاه آزاد برای حضور و غیاب دروس تعیین کرده است، همه دانشجویان باید از شرایط غیبت در هر یک از دروس و امتحانات ترم آگاهی کامل را داشته باشند. از دلایل مهم توجه به این موضوع، تبصره‌هایی است که توسط شورای آموزشی واحد دانشگاهی هر یک از دانشگاه‌های آزاد برای ترک تحصیل بدون انصراف از دانشگاه تعیین شده است.

اگر دانشجوی دانشگاه آزاد یک ترم یا چندین ترم را بدون اینکه به مسئولین اطلاع دهد، غیبت داشته باشد، طبق قوانین جریمه می‌شود. چون از زمانی که یک فرد در دانشگاه آزاد ثبت می‌شود، جزو دانشجویان این دانشگاه محسوب شده و اگر به هر دلیلی نتواند در جلسات امتحانی و یا کلاس‌های درس حضور پیدا کند، باید به واحد دانشگاه اطلاع بدهد.

بیشتر بدانید:  افتادن درس پیش نیاز دانشگاه آزاد

اگر دانشجو دلیل غیبت خود را برای یک ترم به مسئولین دانشگاه اطلاع دهد، می‌تواند با توجه به شرایطی که دارد یک ترم را مرخصی بگیرد. یعنی دانشجو می‌تواند درخواست مرخصی خود را به صورت کتبی قبل از انجام مراحل انتخاب واحد خود، به اداره آموزش ارائه دهد که اداره آموزش هم پس از بررسی شرایط دانشجو، موافقت یا مخالفت خود را برای مرخصی  به صورت کتبی به دانشجو اعلام خواهد کرد.

همچنین غیبت داشتن در جلسات امتحانی تنها برای مواقع اضطراری بوده و اگر دانشجویی بدون دلیل موجه در جلسه امتحان غیبت کند و هیچ اطلاعی درباره غیبت خود و دلیل آن به مسئولین دانشگاه ندهد، لطمه بزرگی به مسیر ادامه تحصیل او در دانشگاه وارد خواهد شد. در نتیجه دانشجویان دانشگاه آزاد باید دقت و توجه زیادی به این موضوع داشته باشند.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما