شرایط تطبیق واحد دروس دانشگاه

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
شرایط تطبیق واحد دروس دانشگاه

معادل سازی و تطبیق واحد از جمله قوانین و شرایط کاربردی در حین تغییر رشته در دانشگاه یا جا به جایی دانشجویان خارج و داخل است که طبق قانون دانشگاه‌‎ها دانشجویان واجد شرایط می‌توانند رشته‌های قبلی خود را در رشته جدید با توجه به واحدهای دروس مشترکی که گذرانده‌اند، تطبیق دهند.

این تطبیق و معادل سازی ممکن است زمانی رخ دهد که دانشجویان در حین تحصیل در یک رشته یا پس از اینکه فارغ التحصیل شدند، قصد داشته باشند در یک رشته متفاوت دیگر هم ادامه به تحصیل دهند یا رشته خود را تغییر دهند که احتمالا بین دروسی که ارائه داده می‌شود در هر دو رشته، یکسری اشتراکات هم وجود داشته باشد.

در این حین سوالی که ممکن است برای دانشجویان پیش بیاید که آیا این امکان وجود دارد تا رشته‌های دانشگاهی مختلف را در واحدهای مشترک تطبیق داد؟ در پاسخ به این سوال باید جواب بدهیم، بله می‌توان این قانون را در بسیاری از دانشگاه‌های ایران دیده که زمانی دانشجو درخواست تطبیق و معادل سازی واحد را داشته باشد، می‌تواند طبق قوانین و ضوابط دانشگاه اقدام‌های لازم را به این منظور انجام دهد که امروز در ادامه این مقاله می‌خواهیم شما را با جزئیات بیشتری درباره شرایط تطبیق واحد دروس دانشگاه آشنا کنیم. پس مطالعه این پست را از دست ندهید!

منظور از تطبیق واحد چیست؟

به صورت کلی تطبیق واحد یا معادل سازی دانشگاه به عنوان یکی از قوانین و ضوابط دانشگاه‌ها تعیین شده است تا تمام دانشجویان مجبور به گذراندن واحدهای تکراری در رشته‌های مختلف نباشند. به این صورت برای همه افراد این امکان فراهم آورده شده تا بتوانند مقطع تحصیلی خود را در تعداد ترم‌های کمتری به اتمام برسانند.

تطبیق واحد دروس دانشگاه برای دو دسته از افراد اهمیت فراوانی دارد که دسته اول کسانی هستند که پس از فارغ التحصیل شدن در یک رشته، تمایل دارند تا در رشته دیگری هم ادامه تحصیل دهند. دسته دوم هم دانشجویانی هستند که قبل از به اتمام رساندن مقطع تحصیلی خود در یک دانشگاه دولتی یا غیر آن، علاقه‌مند هستند تا رشته خود را تغییر دهند و در یک رشته متفاوت دیگر ادامه به تحصیل دهند تا هزینه انصراف از دانشگاه دولتی را پرداخت نکنند.

هر دو دسته افراد می‌توانند به آسانی تطبیق واحدهای درسی مشترک خود را انجام دهند که با این روند، مسیر تحصیلی برای دانشجو بسیار هموارتر می‌شود و از همه مهم‌تر مجبور نیستند واحدهای درسی دشوار را بگذرانند. همچنین این قانون تطبیق رشته برای رشته‌های مختلف در ترم تحصیلی در زمانی کوتاه‌تر تمام می‌شود.

اگر دانشجویانی که می‌خواهند محل تحصیل خود یا رشته تحصیلی را تغییر دهند، باید بدانند تطبیق واحد دروس دانشگاه برای جابه‌جایی هم مناسب بوده و می‌توانند طبق قوانین خود دانشگاه واحدهایی را که در طول ترم گذرانده‌اند، به دانشگاه ارائه دهند تا دانشجو مجبور نباشد این دروس را مجددا بگذراند. البته طبق محدودیت‌هایی که بسیاری از دانشگاه‌های مقصد تعیین کرده‌اند، به هیچ عنوان نباید مانع از تطبیق واحدهای گذرانده شده دانشجو شوند.

جالب است یک نکته را در این باره بدانید که تطبیق و معادل سازی واحد می‌تواند حتی بین دو دانشگاه در دو کشور متفاوت انجام شود. برای نمونه اگر دانشجویان در حال تحصیل ایران قصد داشته باشند در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور ادامه به تحصیل خود دهند، می‌تواند ریزنمرات خود را به صورت رسمی ترجمه کنند و درخواست و مدارک لازم را برای بررسی تطبیق واحدهای مشترک به دانشگاه مورد نظر ارسال کنند که اگر دانشگاه مورد نظر با شرایط تطبیق دروس موافقت کند، دیگر نیازی به مطالعه دروس گذرانده شده نخواهد بود.

بیشتر بدانید:  معدل 0-4 در ثبت نام ارشد چیست

منظور از تطبیق واحد چیست؟

شرایط تطبیق واحد

تطبیق واحد دروس دانشگاه از رشته‌ای به رشته دیگر و یا جا به جایی به دانشگاهی دیگر، دارای شرایط و قوانین مخصوص به خود هستند که اگر به درستی انجام نشوند، تطبیق واحدهای درسی انجام نخواهد گرفت.

یکی از شرایط اصلی که باید به عنوان یک فرصت عالی تطبیق واحد آموزشی در نظر داشت، این است که دانشگاه موافقت خود را با جا به جایی و تطبیق واحدهای درسی اعلام کند. این قانون در بسیاری از کشورها وجود دارد اما محدودیت‌های زیادی هم برای استفاده از این شرایط هم تعیین شده است که هیچ اعتراضی برای آن وارد نیست. برای مثال تمامی دانشجویان برای تطبیق و معادل سازی واحدهای درسی در یک سطح قرار نخواهند گرفت.

دانشگاه‌های ایران توجه زیادی به اعتبار و رتبه بندی دانشگاه‌ها دارند که معمولا دانشگاه‌هایی که دارای رتبه علمی بالایی هستند، به راحتی با دروس گذرانده شده موافقت نمی‌کنند چرا که دانشگاه مبدا دانشجو، باید رتبه علمی بالایی داشته باشد. همچنین دانشگاه مقصد علاوه بر بررسی رتبه علمی دانشگاه مبدا، سرفصل‌های دروسی که گذرانده شده باشند را هم به خوبی و با دقت کامل مورد بررسی قرار می‌دهد.

برخی از دروس دانشگاه پیش نیاز واحدهای دیگری هستند که باید حتما توسط دانشجو گذرانده شده باشد و روش تدریس واحدهای مشترک خود دانشجو بتواند مورد تایید رشته آموزشی و دانشگاه مقصد قرار بگیرد.

تمامی این عوامل به توضیحاتی بستگی دارد که دانشجو باید حین ارائه درخواست خود به صورت کاملا مناسب و فصیح آن را بیان کند تا موانع تطبیق واحد را با توضیحاتی که ارائه می‌دهد، برطرف کند.

نمره‌ای که خود دانشجو برای تمامی واحدهای درسی کسب کرده است، به عنوان تفهیمی از دروس برای برخی از دانشگاه‌ها بسیار مهم است چون بسیاری از دانشگاه‌ها نمرات درسی پیشین دانشجو را به عنوان ملاک اصلی پذیرش تطبیق واحدهای درسی قرار می‌دهند و در صورتی که دانشجو نمرات مناسبی را برای رشته سابق و رشته کنونی خود کسب نکرده باشد، ممکن است امکان تطبیق دروس برای این دانشجو قابل قبول نباشد.

دانشجوهای دانشگاه آزاد معمولا قابلیت تطبیق واحدهای درسی خود در دانشگاه‌های دولتی ندارند و تنها می‌توانند دروس عمومی را معادل سازی کنند. بر خلاف آن هم دانشجویان دانشگاه دولتی می‌توانند واحدهای درسی خود را در بسیاری از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور و … طبق قوانین تطبیق دهند. 

برخی از دانشگاه‌های مختلف برای تطبیق واحدهای درسی شرایط و آیین نامه‌هایی را مد نظر قرار داده‌اند از جمله موارد زیر:

  • تطابق محتوا و سرفصل‌های دروس مشترک ( حداقل تشابهی 80% بین دروس و مواد وجود داشته باشد )
  • کسب حداقل نمره 14 برای دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی در واحدهای آموزشی که گذرانده شده است.
  • کسب حداقل نمره 12 برای دانشجویان دانشگاه سراسری در واحدهای آموزشی گذرانده شده
  • موافقت حداقل 3 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه مقصد
  • تطابق تعداد واحدهای درسی یکسان در رشته تحصیلی مورد نظر و رشته سابق

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما