برای دانشگاه آزاد معدل کل مهم است یا نهایی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
برای دانشگاه آزاد معدل کل مهم است یا نهایی

داوطلبان و متقاضیانی که قصد دارند برای ادامه تحصیلات دانشگاهی در یکی از رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد تحصیل کنند، ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که که معدل کل برای پذیرفته شدن در آن مهم است یا معدل نهایی؟ در واقع برای رشته‌های دانشگاه آزاد حداقل معدل لازم با توجه به معدل هر یک از متقاضیان در رشته محل مشخص می‌شود که این یعنی شرط معدل آنچنانی خاصی برای هر رشته تعیین نشده و معدل هر یک از داوطلبان در مقایسه با یکدیگر سنجیده می‌شود.

امروز در ادامه این مقاله قصد داریم به سوالات شما داوطلبان عزیز برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد در رابطه با سوابق تحصیلی مدرسه و نحوه پذیرش و محاسبه آن بپردازیم و نکات مهمی را به شما ارائه دهیم. پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

حداقل معدل لازم برای رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد

اینکه معدل کل مهم است برای دانشگاه آزاد یا معدل نهایی، باید بگوییم که دانشگاه آزاد هر سال برای داوطلبین ورودی مهر ماه و بهمن ماه با توجه به سوابق تحصیلی، بدون آزمون دانشجو پذیرش می‌کند که ثبت نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد نیمسال اول و دوم در مقطع‌های کاردانی و کارشناسی به صورت پیوسته و ناپیوسته صورت می‌گیرد که این نیازمند یکسری ملاک و معیارها است. از جمله موارد زیر:

  • کارشناسی پیوسته: برای دارندگان پیش دانشگاهی رشته‌های نظری یا دیپلم 3-3- 6 رشته نظری و فنی
  • کارشناسی ناپیوسته: برای دارندگان مدرک ناپیوسته یا پیوسته
  • کاردانی پیوسته: برای دارندگان دیپلم رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش
  • کاردانی ناپیوسته: برای دارندگان پیش دانشگاهی رشته‌های نظری یا دیپلم 3-3- 6 رشته فنی و نظری

داوطلبانی که قصد دارند در دانشگاه آزاد در رشته‌های بدون آزمون آن پذیرش شوند، باید پس از تکمیل فرایند انتخاب رشته خود در سال تحصیلی جدید 1403، در انتظار معلوم شدن نتیجه نهایی باشند که گزینش داوطلبان با توجه به سابقه تحصیلی صورت خواهد گرفت. نکته در خور این است که برخی از داوطلبان این نگرانی برایشان به وجود آمده که چون معدل دیپلم پایینی دارند، ممکن است در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد پذیرش نشوند و امکان ثبت نام برایشان وجود نداشته باشد.

در پاسخ به این نگرانی داوطلبین و اینکه  معدل کل مهم است برای دانشگاه آزاد یا معدل نهایی، باید بگوییم که هیچ شرط خاصی برای معدل در نظر گرفته نشده و شما با هر معدلی، می‌توانید در یکی از رشته‌های مورد علاقه خود در دانشگاه آزاد که بدون نیاز به آزمون است، شرکت و ثبت نام کنید. پس در نتیجه معدل کل مورد توجه نیست و با هر معدل نهایی که در دیپلم خود کسب کنید، امکان شرکت و ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد را بدون هیچ محدودیتی دارید.

تاثیر معدل برای ورود به رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد

همانطور که پیش‌تر هم توضیح دادیم، برای ثبت نام بدون کنکور کاردانی دانشگاه آزاد، سوابق تحصیلی دیپلم یا معدل نهایی مطرح است و هیچ نوع آزمون کتبی و شفاهی یا مصاحبه برای پذیرش و ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد برای دانشجویان برگزار نمی‌شود و ملاک سنجش داوطلبان در هر یک از مقاطع با یکدیگر متفاوت است و تاثیر معدل برای هر مقطع متفاوت خواهد بود.

بیشتر بدانید:  معرفی به استاد دانشگاه آزاد

ملاک سنجش معدل برای متقاضیان کارشناسی پیوسته و کاردانی ناپیوسته

  • دارندگان دیپلم سالی / ترمی واحدی و نظام جدید رشته‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای: معدل کل دیپلم
  • دارندگان دیپلم نظام قدیم 4 ساله رشته‌های نظری، کاردانش، فنی حرفه‌ای و هنرستان: معدل کل دیپلم
  • دارندگان پیش دانشگاهی نظام سالی / ترمی واحدی و نظام جدید رشته‌های نظری: معدل کتی دیپلم

نکته: متقاضیان هر دو مقطع باید توجه داشته باشند که ضریب تاثیر گذاری معدل در پذیرش رشته‌های بدون کنکور، به تجانس رشته انتخابی و رشته تحصیلی دارد که اگر هر دو رشته با یکدیگر متفاوت باشند، ضریب تاثیر معدل داوطلب با توجه به جدول درج شده در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد لحاظ خواهد شد.

ملاک سنجش معدل برای داوطلبان کاردانی پیوسته

  • افرادی که دیپلم نظام قدیم یا نظام جدید رشته‌های نظری، فنی حرفه‌ای و کاردانش دارند: معدل کل دیپلم
  • ملاک سنجش معدل برای داوطلبان کارشناسی ناپیوسته
  • افرادی که مدرک کاردانی پیوسته یا ناپیوسته مورد تایید وزارت علوم و بهداشت داشته باشند: معدل کل کاردانی

ملاک سنجش معدل برای داوطلبان کاردانی پیوسته

مشاوره حداقل معدل برای ثبت نام در دانشگاه آزاد بدون کنکور

در نتیجه تمامی صحبت‌هایی که شد، برای رفع ابهام و نگرانی داوطلبین عزیزی که می‌خواستند از اینکه معدل کل مهم است برای دانشگاه آزاد یا معدل نهایی، برای هر رشته‌ی بدون کنکوری که متقاضیان بخواهند، هیچ شرط معدلی وجود ندارد و تنها با معدل اصلی دیپلم می‌توانند در دانشگاه آزاد تحصیلات خود را ادامه دهند.

متقاضیانی که شرایط نام نویسی در دانشگاه آزاد در ورودی مهرماه یا بهمن ماه را داشته باشند و در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ثبت نام کنند، باید در مهلت اصلی ثبت نام خود را انجام دهند و پس از تکمیل فرم ثبت نام، فرم انتخاب رشته داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبین بررسی خواهد شد که پس از آن، با توجه به سوابق تحصیلی و معدل داوطلبانی که پذیرش شده‌اند، در سامانه دانشگاه مشخص می‌شود.

البته باید به ظرفیت پذیرش دانشجو هم توجه داشته باشید چون این مورد تاثیر بسزایی در قبولی داوطلبین دارد. چون همانطور که اشاره کردیم، معدل متقاضیان در پذیرش کد رشته محل جزو ملاک‌های سنجش محسوب می‌شود که اگر معدل یکی از داوطلبان بیشتر از سایر افراد یا حتی شما باشد، شانس پذیرفته شدن شما کم می‌شود و اگر معدل سایر داوطلبین از معدل شما کمتر باشد، شانس شما برای پذیرش بیشتر خواهد شد.

متقاضیان باید هنگام انجام فرایند انتخاب رشته خود برای پذیرفته شدن در رشته‌های بدون آزمون آن هم بر اساس سوابق تحصیلی، علاوه بر معدل باید ظرفیت پذیرش را هم با توجه به بازار کار رشته، شهریه‌های متغیر و رو به بالا، میزان علاقه خود به رشته مورد نظر، مسافت و هزینه‌های رفت و آمد، اعتبار مدرک و دانشگاه، مورد توجه بالایی قرار دهند و با توجه به این فاکتورها، تصمیم نهایی خود برای ادامه تحصیل در دانشگاه و رشته مورد نظر بگیرند.

یکی دیگر از عواملی که داوطلبین علاوه بر سایر فاکتورها باید مورد توجه خود قرار دهند، این است که با دارا بودن سهمیه ایثارگری می‌توانند شانس خود را برای پذیرش بالا ببرند و میزان سهمیه خود را در سامانه azmoon.org مشخص کنند.

بیشتر بدانید:  رتبه لازم برای رشته دندانپزشکی

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما