شرایط ضامن برای پزشکی تعهدی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
شرایط ضامن برای پزشکی تعهدی

در طول دوره پزشکی تعهدی افراد حق اشتغال در مراکز دیگر را نخواهند داشت و با توجه به صلاحدید وزارت بهداشت مشغول به خدمت در مراکز محروم می‌شوند که شرایط خدمت هم دارای قوانین و ضوابط خاص خود است. برای نمونه یکی از این شرایط این است که در ازای خدمت رایگان حین تحصیل، فرد باید پس از فارغ التحصیل شدن حداکثر 1.5 الی 2 برابر بیشتر از دوره تحصیلی کار کند.

افرادی که علاقه‌مند به رشته پزشکی و تحصیل و اشتغال در آن هستند، باید قبل از انتخاب رشته خود از رشته‌های تعهدی بین میزان تعهد، تعداد سال‌هایی که با توجه به شرایط خدمت می‌کنند و قوانین جدیدی که در این خصوص ایجاد شده است، به خوبی آگاهی داشته باشند. امروز در ادامه این مقاله می‌خواهیم شما را با پزشکی تعهدی و اینکه شرایط ضامن برای پزشکی تعهدی شامل چه مواردی است، آشنا کنیم. پس مطالعه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

پزشکی تعهدی چیست؟

پذیرش در یکی از رشته‌های پزشکی و خدمات درمانی آن به صورت تعهدی است که ممکن است داوطلبان و متقاضیان حین قبولی و در دفترچه انتخاب رشته با کلمه تعهد برخورد داشته باشند و با خود بگویند که به چه معنا است.

در پاسخ به این سوال و ابهام داوطلبان، باید اشاره کرد که رشته‌های خدمات درمانی تعهدی همچون پزشکی، با افراد این امکان را می‌دهند که از امکانات دانشگاه دولتی به صورت کاملا رایگان استفاده کنند. این رایگان استفاده کردن از تمامی خدمات تحصیل، به همین آسانی نیست و دانشجویان در قبال آن باید تعهد بدهند. اما چه تعهدی؟

افرادی که موفق به پذیرش در رشته‌های پزشکی و خدمات درمانی شده‌اند، قبل از شروع تحصیل خود باید تعهد به خدمت بدهند و آن را حتما امضا کنند که این تعهد هم نیاز به ضامن برای تحصیل در پزشکی تعهدی از سوی متقاضی دارد.

تعهد به خدمت در پزشکی تعهدی به این معنا است که فرد در ازای تحصیل رایگان در دانشگاه، باید به میزانی که مشخص شده است در مناطق محرومی که توسط وزارت بهداشت کشور تعیین می‌شود، خدمت کند و مشغول به کار شود که معمولا این زمان معمولا برای داوطلبان بومی خدمت در مناطق محروم، حدود 1.5 الی 2 برابر مدت تحصیل است. به عبارت دیگر اگر فرد 7 سال مشغول به تحصیل بوده باشد، باید چیزی حدود 10.5 الی 14 سال متعهد به خدمت در مناطق محروم باشد و به این وظیفه خود عمل کند.

این تعهد به خدمت در سال‌های گذشته 3 برابر مدت زمان تحصیل بود که در سال 1402 با توجه به قوانین جدید پزشکی تعهدی برای رشته گروه‌های پزشکی به 1.5 الی 2 برابر تغییر کرد.

پزشکی تعهدی چیست؟

شرایط پزشکی تعهدی سال 1403

حالا که با کلیت پزشکی تعهدی آشنا شدید، ممکن است بخواهید بدانید که شرایط تحصیل در این رشته چگونه است؟

همانند هر فرد دیگری که در دانشگاه در رشته مورد علاقه خود ادامه به تحصیل می‌دهد، افرادی که در رشته‌های پزشکی و خدمات درمانی قبول می‌شوند، باید یکسری شرایط را رعایت و همیشه به آن متعهد باشند که مهم‌ترین آن، تکمیل و امضای تعهد خدمت به دولت است که پس از آغاز سال تحصیلی جدید این تعهد از دانشجویان گرفته می‎شود.

بیشتر بدانید:  ثبت نام دانشگاه آزاد بدون مدرک پیش دانشگاهی

از جمله شرایط دیگر باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • حین تعهد به خدمت در هر منطقه‌ای که باشید، می‌توانید مطب بزنید.
  • در صورت نقل مکان به دلیل ازدواج یا هر دلیل دیگری، می‌توانید به راحتی انتقالی بگیرید.
  • پس از گذراندن نیمی از تعهد، می‌توانید در آزمون تخصص شرکت کنید.
  • به هیچ عنوان نباید شرایط تعهد را نادیده بگیرید در غیر این صورت از تحصیل منع خواهید شد و در صورت غیب از طرح مانند قوانین غیب از طرح پرستاری دچار محرومیت میشوید.
  • برای آقایانی که خدمت سربازی را نرفته باشند، به عنوان انجام تعهد و طرح پیام آوران بهداشت برای خدمت سربازی در نظر گرفته خواهد شد.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما