قوانین ترم آخر دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
قوانین ترم آخر دانشگاه آزاد

به طور کلی انتخاب واحد دانشگاه آزاد دارای ماده و تبصره‌هایی است که دانشجویان باید از تمامی آن آگاه باشند و هنگام انتخاب واحد به آن‌ها دقت کافی داشته باشند تا دچار مشکل نشوند. یکی از موضوعاتی که برای بسیاری از دانشجویان سوال است، سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد است که دانشجویان بر حسب شرایطی که دارند می‌توانند تعداد واحد کمتر یا بیشتری را اخذ کنند. در این مقاله علاوه بر بررسی سقف انتخاب واحد، قوانین ترم آخر دانشگاه آزاد را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

انتخاب واحد دانشگاه آزاد

دانشجویان در تمام دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور، نوبت دوم، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی و علمی کاربردی باید قبل از شروع هر ترم و برای ورود به ترم جدید، درس‌هایی که باید در آن ترم قبول شوند را انتخاب کنند، به بیانی دیگر انتخاب واحد را انجام دهند.

این فرآیند به صورت کاملا آنلاین است و دانشجویان باید در طی زمانی که دانشگاه تعیین می‌کند و با در نظر گرفتن معدل، پیش نیازها، به سامانه شخصی خود در سایت دانشگاه رفته و انتخاب واحد خود را انجام دهند.

لازم به ذکر است که اغلب دانشگاه‌ها برای دانشجویان ترم اول، انتخاب واحد می‌کند و دانشجویان در ترم اول حق انتخاب واحد ندارند و باید با واحدهایی که دانشگاه تعیین کرده است، ادامه تحصیل دهند.

زمان انتخاب واحد

دانشجویان باید پس از پرداخت کلی یا قسمتی از شهریه دانشگاه آزاد در شروع هر ترم، وارد سایت آموزشیار شوند و با رعایت حداقل واحدهای لازم و برنامه درسی ترم جاری، انتخاب واحد خود را انجام دهند. زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد، 12 شهریور آغار می‌شود و تا 24 شهریور ماه ادامه می‌یابد.

قوانین انتخاب واحد دانشگاه آزاد

قوانین انتخاب واحد دانشگاه آزاد

ما در این قسمت قوانین انتخاب واحد و ترم آخر دانشگاه آزاد را به طور کامل بررسی می‌کنیم. قوانین انتخاب واحد در سال جاری به صورت زیر است:

  • دانشجویان باید در هر نیمسال تحصیلی اول و دوم حداقل 13 و حداکثر 20 واحد را اخذ کنند. حداکثر تعداد انتخاب واحد برای ترم تابستان بین 6 الی 8 واحد است.
  • در صورتی که کارنامه دانشجو در ترم قبل 17 یا 17 به بالا باشد، می‌تواند تا 24 واحد را انتخاب کند.
  • یکی از قوانین ترم آخر دانشگاه آزاد این است که دانشجو در ترم اخر با 24 واحد می‌تواند فارغ‌التحصیل شود، در صورتی که معدلش بالای 10 باشد با تایید دانشگاه می‌تواند تمام واحدهای باقی مانده را انتخاب کند.
  • دانشجو می‌تواند در صورتی که با 10 واحد فارغ التحصیل شود، تمامی واحدها را در ترم تابستان انتخاب کند.
  • در صورتی که واحدهای دانشجو به دلایل آموزشی کمتر از 12 واحد باشد و در اختیار دانشجو نباشد، این نیمسال برای دانشجو به عنوان نیمسال کامل محسوب خواهد شد. لازم است بدانید که در مشروط و یا ممتاز شدن دانشجو کاملا بی‌تاثیر است.
  • دانشجو باید انتخاب واحد خود را در زمان تعیین شده انجام دهد. در صورت تاخیر نباید تاخیرش بیش از سه شانزدهم ساعات هر کلاس باشد. لازم به ذکر است که مدت تاخیر در انتخاب واحد دانشجو جزو غیبت برای او محاسبه می‌شود.
  • دانشجو در هنگام انتخاب واحد باید به دروس پیش نیاز و  دروس هم نیاز توجه داشته باشد.
  • در صورتی که دانشجو برای فارغ التحصیلی خود دو درس  از واحد نظری داشته باشد و بر حسب سقف انتخاب واحد نتواند آن دو درس را در نیمسال انتخاب واحد کند، با تایید مدیر گروه می‌تواند آن دو درس را با معرفی به استاد و یا در ترم تابستان اخذ کند.
  • در صورتی که دانشجو درسی را انتخاب کند که هم واحد عملی و هم نظری داشته باشد و در واحد عملی نمره قبولی را کسب کند ولی نتواند درس نظری را پاس کند، می‌تواند این درس را به صورت معرفی به استاد انتخاب واحد کند.
  • تعداد واحد جبرانی برای دوره کارشناسی ناپیوسته در صورتی که با تایید و تشخیص گروه آزمایشی همراه باشد، حداکثر 6 واحد است. نمره دروس جبرانی کارنامه کل و میانگین نمرات محاسبه نمی‌شود.
  • دانشگاه می‌تواند برای دانشجویان دوره کاردانی پیوسته و یا دوره کارشناسی ناپیوسته که معدل آن‌ها زیر 14 است و در رشته غیر مرتبط پذیرفته شده‌اند، حداکثر 20 واحد دروس جبرانی به آن‌ها ارائه دهد. لازم است دانشجویان بدانند که نمره دروس جبرانی در معدل میانگین نیم سال و کل محاسبه نمی‌شود.
  • حداقل نمره قبولی در هر درس 10 است.
  • اگر دانشجویان در یک ترم در تعدادی از دروس نمره قبولی و در تعدادی مردود شوند و در ترم بعد دروس مردودی را انتخاب کرده و قبول شوند، تمامی نمرات قبولی و مردودی در کارنامه دانشجو ثبت خواهد شد. البته این نمرات در محاسبه میانگین کل بی تاثیر و بی اثر است.
  • در صورتی که میانگین نمرات دانشجو در هر نیمسال کمتر از 12 باشد، دانشجو مشروط تلقی می‌شود. این افراد حداکثر در نیمسال بعد می‌توانند 14 واحد را انتخاب کنند.
  • در صورتی که دانشجو در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دو نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته 3 نیمسال اعم از متوالی و با متناوب مشروط شده باشد، از تحصیل محروم می‌شود.
  • حداقل تعداد انتخاب واحد در کارشناسی ارشد حداقل 8 واحد و حداکثر 14 واحد است.
  • در صورتی که دانشجو قصد دارد واحد پایان نامه خود را تمدید کند، نیاز به پرداخت شهریه متغیر را ندارد و تنها کافی است شهریه ثابت را پرداخت کنند.
  • برای دانشجوی دکتری حداقل 6 واحد و حداکثر 10 واحد حق انتخاب واحد دارند.
بیشتر بدانید:  آیا اعتبار مدرک واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد کم است؟

سقف انتخاب واحد ترم آخر دانشگاه آزاد

دانشجوی ترم آخر در دانشگاه آزاد با توجه به نظر مدیر گروه تا سقف 24 واحد را می‌توانند انتخاب کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی قوانین ترم آخر دانشگاه آزاد و همچنین انتخاب واحد پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید، دانشگاه و انتخاب واحد قوانین خاص خود را دارد که بهتر است از آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. در صورتی که هر گونه سوال یا مشکلی در خصوص انتخاب واحد در دانشگاه آزاد، سراسری، پیام نور و… داشتید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس بگیرید تا مشاورین حرفه‌ای و مجرب کنکورچی شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما