قوانین دروس پیش دانشگاهی دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
قوانین دروس پیش دانشگاهی دانشگاه آزاد

تمامی دانشجویانی که در مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند، باید در مهلت‌های تعیین شده مطابق تقویم دانشگاهی، انتخاب واحد هر ترم را انجام دهند. عدم مراجعه به موقع یا رعایت نکردن پیش نیاز و هم نیازی دروس، مشکلاتی فراوانی از جمله پرداخت هزینه‌های بیشتر را برای دانشجو به وجود می‌آورد. در این مقاله از کنکورچی با ما همراه باشید تا شما را از تمامی قوانین دروس پیش دانشگاهی دانشگاه آزاد آگاه کنیم.

قوانین دروس پیش دانشگاهی دانشگاه آزاد – شرایط هم نیازی دروس

دروسی که در زیرمجموعه هر رشته تحصیلی ارائه می‌شود، دو دسته کلی هستند. یکی دروس وابسته و یکی دروس پیش نیاز.

  • دروس مستقل: دروس مستقل هیچ پیش نیاز و هم نیازی دارند و به بیانی دیگر، مستقل و در قالب یک درس جداگانه ارائه می‌شوند.
  • دروس پیش نیاز: دروس پیش نیاز به دروسی گفته می‌شود که پاس کردن آن‌ها برای اخذ کردن دروس دیگر الزامی است.
  • دروس هم نیاز: دروس هم نیاز به دروسی گفته می‌شود که باید با برخی دروس دیگر به صورت همزمان اخذ شود.

در دانشگاه آزاد برای تعداد واحدهایی که برای یک رشته تحصیلی ارائه می‌شود، قوانین دروس پیش نیاز و هم نیاز برای آن رشته تعیین می‌شود. لازم به ذکر است که در صورتی که دانشجویی در یک یا چند درس که به صورت پیش نیاز برای دیگر دروس ارائه شود، دارای یکی از شرایط زیر باشد، می‌تواند درس یا دروس پیش نیاز را با درس وابسته‌ای که دارد در نیمسال بعدی تحصیل اخذ کند. این ماده از قوانین دانشگاه آزاد دارای یک تبصره به صورت زیر است:

تمامی موارد گفته شده زیر شامل ترم آخر نیست. در حقیقت ترم آخر از این قاعده مستثنی است.

  1. در جلسه آزمون درس پیش نیاز شرکت کند اما نتواند نمره قبولی را کسب کند.
  2. در کلاس‌های درس پیش نیاز شرکت کند اما در نهایت آن درس را حذف کند.
  3. در جلسه آزمون پیش نیاز غیبت کند.

قوانین دروس پیش نیاز دانشگاه آزاد- عدم رعایت پیش نیاز یا هم نیاز

در این خصوص لازم به ذکر است که در صورتی که قبل از اتمام نیمسال تحصیلی، دانشجوی دانشگاه آزاد به کمک مدیر خود متوجه شود که تقدم دروس پیش نیاز و هم نیاز را رعایت نکرده است، دروسی که دانشجو غیر مجاز اخذ کرده است، از برنامه هفتگی او حذف می‌شود.

البته در صورتی که عدم رعایت تقدم دروس پیش نیاز و هم نیاز به دلیل شرایطی همچون مهمانی و یا انتقال باشد، با تایید شورای آموزشی دانشگاه، آن درس برای دانشجو دانشگاه آزاد حذف نمی‌شود.

در صورتی که دانشجوی دانشگاه آزاد در زمان فارغ التحصیلی متوجه رعایت نکردن دروس پیش‌نیاز شود، مدیر گروه دروس گذرانده شده او را مورد بررسی قرار می‌دهد، سپس در صورتی که به این موضوغ پی ببرد، دانشجو باید آن درس را مجدد اخذ کند.

مردود شدن در یکی از دروس هم نیاز

در صورتی که دانشجویی دو درس هم نیاز را در یک ترم اخذ کند، و در یکی نمره قبولی کسب کند اما دیگری را مردود شود، می‌تواند درسی را که مردود شده است را در نیمسال تحصیلی اخذ کند، در حقیقت این‌گونه می‌توان گفت که اخذ دروس هم‌نیاز به هم وابسته است اما نمرات آن‌ها از یکدیگر مستقل است.

بیشتر بدانید:  اعتبار مدرک دانشگاه آزاد بهتر است یا پیام نور

مردود شدن در یکی از دروس هم نیاز

نحوه اطلاع از دورس پیش نیاز دانشگاه آزاد

در پژوهشی که بین دانشجویان انجام شده است، بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند که دروس پیش نیاز رشته آن‌ها، کدام درس‌ها هستند و به دلیل بی اطلاعی از این دروس، دچار اشتباه در انتخاب رشته می‌شوند. برای اطلاع از دروس پیش‌نیاز باید به چارت درسی رشته تحصیلی خود مراجعه کنید.

در چارت درسی، پیش نیازهای هر یک از دروس در مقابل آن‌ها درج شده است. لازم به ذکر است که دانشجو فقط در صورت پاس کردن دروس پیش نیاز می‌تواند دروس اصلی را اخذ کند. در صورتی که هر گونه مشکل در این خصوص  داشتید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس بگیرید تا مشاورین کنکورچی شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

مشاوره انتخاب واحد در دانشگاه آزاد

یکی از مواردی که دانشجویان دانشگاه آزاد در هنگام انتخاب واحد باید به آن توجه داشته باشند، بررسی دروس پیش نیاز و هم نیاز است. برخی از دروس، پیش نیاز دروس دیگر هستند و دانشجویان ابتدا باید پیش نیازها را پاس کنند تا امکان انتخاب دروس دیگر را داشته باشند. این کار نیاز به تجربه و آگاهی دارد. در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، مشاورین حرفه‌ای کنکورچی آماده‌اند تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی قوانین دروس پیش دانشگاهی دانشگاه آزاد پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید، در این زمینه قوانینی وجود دارد که رعایت نکردن آن‌ها شما را دچار مشکل می‌کند؛ بنابراین قبل از هر کاری با یک مشاور مجرب صحبت کنید. کنکورچی آماده‌ است تا شما را در هر زمینه‌ای به طور کامل راهنمایی کند.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما