برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

رشته کامپیوتر یکی از رشته‌های محبوب با پتانسیل بالا است. هرساله دانش‌آموزان نهم بعد از امتحانات خرداد ماه و بررسی وضعیت درسی خود با توجه به نمراتی که گرفته‌اند می‌توانند در رشته‌های مختلفی ثبت نام کرده و سه سال دبیرستان خود را در آن رشته بگذرانند. برخی از داوطلبانی که به رشته کامپیوتر علاقه دارند در همان ابتدا این سوال برای آن‌ها به وجود می‌آید که برای رشته کامپیوتر چه درس‌هایی باید قوی باشد و آیا رشته ی کامپیوتر سخت است؟ برای ثبت نام در رشته کامپیوتر علاوه‌ بر داشتن نمره معدل بالا نمرات دانش‌آموز در دروسی مانند ریاضی و فیزیک باید خوب باشد و در این درس‌ها مهارت داشته باشد.

رشته کامپیوتر بازار کار خوبی داشته که بعد از فارغ التحصیلی افرادی که مهارت بالایی داشته باشند می‌توانند در شغل بهتری مشغول بوده و درآمد بالایی کسب کنند. برای ورود به این رشته دانش‌آموزان باید اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشند. در ادامه به نحوه قبولی در رشته کامپیوتر و نکات مربوط به این رشته بیشتر صحبت شده است.

برای رشته کامپیوتر چه درس‌هایی باید قوی باشد

اولین سوالی که برای دانش‌آموزانی که داوطلب تحصیل در این رشته هستند این است که برای رشته کامپیوتر چه درس‌هایی باید قوی باشد. برای قبولی در برخی از رشته‌های نظری مانند تجربی و انسانی باید نمرات دروس تخصصی مانند ریاضی بالا باشد که رشته کامپیوتر نیز از این قاعده جدا نبوده و برای ورود به این رشته باید نمرات برخی از دروس دانش‌آموز بالا باشد. درس‌هایی مانند ریاضی، فیزیک، مبانی کامپیوتر، آزمایشگاه کامپیوتر و… به نمره بالایی نیاز دارند تا شما بتوانید در رشته کامپیوتر ثبت نام کنید.

دانش‌آموزان پایه نهمی که قصد دارند در این رشته تحصیل کنند می‌توانند از طریق تمامی مدارس متوسطه دوم استان خود اقدام نمایند. آن دسته از دانش‌‌آموزانی که نمرات دروس تخصصی ریاضی و فیزیک بالایی دارند می‌توانند در رشته ریاضی ثبت نام کرده و سپس از طریق کنکور ریاضی در دانشگاه‌ها رشته کامپیوتر را انتخاب کنند. البته دانش آموزانی که به رشته ریاضی فیزیک علاقه‌ای ندارند می‌توانند به هنرستان‌ها مراجعه کرده و رشته‌های مربوط به کامپیوتر را ادامه دهند.

دروسی که باید در رشته ریاضی فیزیک نمره بالایی داشته و از اهمیت زیادی برخوردار هستند ریاضی، فیزیک و آمار بوده دانش‌آموز در آزمون سراسری باید درصد قابل قبولی را در آن‌ها کسب نماید. اما دانش‌آموزانی که در هنرستان‌ها، رشته کامپیوتر را تحصیل می‌کنند باید در تمامی دروس نمرات بالایی داشته باشند. رشته کامپیوتر در هنرستان‌ها به دو دسته نرم‌افزارها و سخت‌افزارها تقسیم شده و دانش‌آموزان باید در درس‌های تخصصی گرایش خود مهارت کافی کسب کنند.

نمره قبولی هر درس برای رشته کامپیوتر

دسته‌ای از دانش‌آموزان نهمی که قصد دارند برای پایه دهم انتخاب رشته کنند علاقه‌ای به رشته‌های نظری مانند تجربی و ریاضی نداشته و از همان ابتدا میل دارند که در رشته کامپیوتر و یکی از گرایش‌های مربوط به آن تحصیل کنند. در این زمان این سوال پیش می‌آید که نمره قبولی هر درس برای رشته کامپیوتر چقدر است؟ همانطور که در متن بالا نیز اشاره شد نمرات درس ریاضی هر سه سال دوره متوسطه اول در قبولی دانش آموزان در رشته کامپیوتر هنرستان نقش  موثری دارد و هرچه این نمرات بالا باشند شانس قبولی دانش‌آموزان نیر زیاد است.

بیشتر بدانید:  افتادن درس در دانشگاه پیام نور

دروس تخصصی پایه هفتم و هشتم ضریب 1 و دروس تخصصی پایه نهم در انتخاب رشته ضریب 3 داشته و به همین دلیل نمرات این پایه اهمیت بالایی داشته و امتحانات خرداد ماه پایه نهم به صورت هماهنگ کشوری انجام می‌شود. آن دسته از دانش‌آموزانی که پایه نهم نمرات تخصصی بهتری دارند شانس بیشتری در قبولی رشته کامپیوتر دارند. برای قبولی در این رشته نمره فیزیک و ریاضی شما در سال نهم باید به ترتیب 10 و 11  و در دروس فناوری و هنر به ترتیب 12 و 11 باشد.

دانش آموزانی که نمره کافی در این دروس را داشته باشند می‌توانند به راحتی در رشته کامپیوتر ثبت‌نام کنند. البته مورد دیگری که در انتخاب رشته تاثیرگذار است امتیاز برگه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است.

حداقل معدل برای ثبت نام در رشته کامپیوتر

معدل دانش‌آموزان و امتیاز برگه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موارد برای انتخاب رشته و اهمیت بالایی دارند. دانش‌آموزانی که قصد دارند در رشته‌های معمولی تحصیل خود را ادامه دهند با کسب معدل  14 می‌توانند این کار را انجام دهند که این به معنای آن است که دانش‌آموزانی که قصد دارند در رشته‌هایی مانند کامپیوتر تحصیل کنند با حداقل معدل 14 می‌توانند در این رشته ثبت‌نام کنند.

البته هرچه نمره این معدل پایین باشد شانس قبولی آن‌ها در دانشگاه‌های برتر نیز کمتر است. با توجه به این موضوع که معدل دانش‌آموزان تاثیر مستقیمی روی نتیجه کنکور دارد و حتی در برخی از موارد دانش‌آموزان توسط معدل به دانشگاه وارد می‌شوند بهتر است بعد از ثبت‌نام در رشته کامپیوتر به نمراتی که کسب می‌کنید اهمیت داده و سعی کنید نمره‌های بالایی کسب نمایید.

دانش آموزانی که قصد دارند رشته کامپیوتر را در دانشگاه‌های برتر بگذرانند باید معدل بالای 18 و حتی بالای 19 داشته باشند. رقابت برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر کشور بسیار بالا بوده و دانش‌آموزان برای اینکه شانس قبولی خود را در این دانشگاه‌ها افزایش دهند باید نمره معدل سال آخر خود را بالای 18 نگه دارند.

مشاوره تحصیلی کنکورچی در رشته کامپیوتر

بیشتر دانش‌آموزان با وجود داشتن نمره بالای معدل نهم و علاقه به رشته کامپیوتر هنوز نمی‌دانند چگونه باید به رشته وارد شوند. همانطور که شاید بدانید به دو طریق می‌توان به رشته کامپیوتر وارد شد.

اگر جز آن دسته از دانش‌آموزانی هستید که به دروس محاسباتی مانند ریاضی، آمار، گستته و… علاقه دارید بهتر است وارد رشته ریاضی فیزیک شده و از طریق شرکت در کنکورهای سراسری وارد رشته کامپیوتر شوید.

اگر در دروس محاسباتی مانند ریاضی مهارت چندانی ندارید تنها راهی که برای شما باقی می‌ماند مراجعه به هنرستان‌ها و ثبت‌نام در رشته کامپیوتر است. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب رشته علاوه‌بر معدل پایه مهم به امتیاز هدایت تحصیلی نیز وابستگی زیادی داشته و دانش‌آموزان باید نتیجه مطلوبی را به پاسخ سوالات آزمون هدایت تحصیلی داشته باشند.

باید بدانید که با وجود اشباع بودن بازارکار کامپیوتر همچنان این رشته آینده شغلی خوبی داشته و شرکت‌های زیادی هستند که به نیرو کار و مهندسین کامپیوتر حرفه‌ای و ماهر نیاز دارند. در صورتی که قصد دارید در این رشته تحصیل کنید برای اینکه آینده شغلی خوبی داشته باشید باید مهارت‌های این رشته را به خوبی کسب کنید. یکی دیگر از مزایای رشته کامپیوتر این است که دانشجویان این رشته می‌توانند با داشتن حداقل معدل برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج کشور اقدام کرده و ویزای تحصیلی خود را به راحتی دریافت کنند.

بیشتر بدانید:  کنکور هنر

در واقع رشته کامپیوتر از رشته‌های درحال پیشرفت است و در همیشه چیز جدیدی برای یاد گرفتن وجود دارد. حتی افراد حرفه‌ای که در این رشته مشغول به کار هستند باید به صورت مداوم به دانش و حرفه خود بیافزایند.

سخن پایانی

رشته کامپیوتر یکی از رشته‌های پرطرف‌دار برای ادامه تحصیل است. بیشتر دانش‌آموزان پایه نهم که قصد دارند انتخاب رشته کنند این رشته را انتخاب کرده و سه سال متوسطه دوم را در رشته کامپیوتر و هنرستان می‌گذرانند. البته می‌توان با شرکت در کنکور رشته ریاضی فیزیک به رشته کامپیوتر در دانشگاه‌ها دست یافت.

در متن بالا حداقل نمره دروس برای ثبت نام در رشته کامپیوتر و نکات مربوط به این رشته گفته شد. در صورت هرگونه سوال می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با مشاورین حرفه‌ای کنکورچی تماس برقرار کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما