logo

ترمیم معدل کنکور سراسری

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
ترمیم معدل کنکور سراسری

امروزه یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های داوطلبان کنکور سراسری معدل و تأثیر 50 درصدی آن در کنکور است. برخی از داوطلبان کنکور که معدل بالایی ندارند تصور می‌کنند که راهی برای جبران معدل و بالا کشیدن نمره آن‌ها وجود ندارد و به همین دلیل از کنکور دلسرد شده‌اند. علاو ه‌بر آن انگیزه کافی برای ادامه‌ دادن را از دست می‌دهند.براساس انتشار مصوبه جدید ترمیم معدل کنکور که در آن خبر از تأثیر 50 درصدی معدل در کنکور سراسری 1403 داده است، آموزش‌وپرورش در این راستا و برای کمک به داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور را داشته و معدل خوبی ندارند، شرایطی فراهم کرده تا این افراد توانایی ترمیم معدل برای کنکور 1403 را داشته باشند.

در ادامه قصد داریم بیشتر درمورد این موضوع مهم صحبت کنیم.

ترمیم معدل کنکور 1403 و اهمیت آن

آموزش‌وپرورش برای کمک به داوطلبانی که در آزمون‌های نهایی خود نمره بالایی کسب نکرده‌اند و معدل دیپلم و پیش‌دانشگاهی پایینی دارند، طرح ترمیم معدل را اجرایی کرده است. این طرح به داوطلبان کنکور این امکان را می‌دهد که در آزمون‌های نهایی شرکت کنند و نمره معدل خود را بالا بکشند. هر فرد می‌تواند با توجه ‌به شرایطی که دارد برای هر درسی فقط یک‌بار اقدام به ترمیم نمره کند. ترمیم معدل نظام جدید و نظام قدیم برای داوطلبان در اجرا است.

ترمیم معدل کنکور 1403 یک فرصت عالی برای بهتر کردن معدل و تأثیر آن در کنکور است. نمرات جدیدی که داوطلب کسب می‌کند در صورتی در سوابق تحصیلی او ثبت می‌شود که از نمرات قبلی آن داوطلب بالاتر باشد. اگر داوطلبی که قصد ترمیم ‌کردن معدل خود را دارد و به هر دلیلی نمره بالایی کسب نکرده است، سازمان سنجش نمره‌ای که بالاتر است را برای داوطلب در کنکور تأثیر می‌دهد.

آمورش و مراحل ترمیم معدل برای کنکور سراسری

افراد مجاز برای شرکت در آزمون ترمیم معدل

آموزش‌وپرورش ترمیم معدل را فقط برای داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور دارند قرار داده است. تأثیر سوابق تحصیلی کنکور برای سه دسته از داوطلبان کنکوری است و تنها این دسته از افراد مجاز به شرکت در آزمون ترمیم معدل هستند. افراد مجاز برای ترمیم معدل عبارت‌اند از:

  • داوطلبانی که دیپلم نظام جدید دارند (3-3-6)
  • داوطلبانیدارای دیپلم در شاخه‌های حرفه‌وفن و کاردانش نظام جدید (3-3-6)
  • فارغ‌التحصیلان دوره پیش‌دانشگاهی Pre-university دارای سابقه تحصیلی (4 عنوان درس نهایی)
  • فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه سالی، واحدی، ترمی و دارای مدرک پیش‌دانشگاهی سال 1384 به بعد

شرایط شرکت در آزمون ترمیم معدل

تأثیر سوابق تحصیلی روی نتایج کنکور فقط برای داوطلبانی که از سال 1384 به بعد مدرک دیپلم خود را دریافت کرده‌اند اعمال می‌شود. با توجه ‌به این نکته داوطلبانی که دیپلم خود را از این سال به بعد گرفته‌اند اجازه ترمیم معدل خود را دارند. طرح ترمیم معدل در با تأثیر 50 درصدی در کنکور 1402-1403 نیز اعمال می‌شود.

آزمون‌های ترمیم معدل برای کنکور 1403 فقط یک‌بار در سال و در ماه خرداد برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان باید برای آزمون ترمیم معدل آمادگی لازم را کسب کنند تا در انتها نتیجه دل‌خواه خود را بگیرند. امکان ترمیم معدل در دی‌ماه و شهریور نیز وجود دارد که در حال حاضر قطعی نشده است و باید برای آن منتظر بخشنامه ترمیم معدل جدید باشیم.

بیشتر بدانید:  معدل لازم برای رشته داروسازی 1402

داوطلبان می‌توانند نسبت به ترمیم تمامی دروسی که در کنکور آن‌ها تأثیر دارد اقدام کنند و در این باره با محدودیتی روبه‌رو نیستند. داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم می‌توانند اقدام به ترمیم معدل نظام قدیم خود کنند. این افراد علاوه بر ترمیم‌ کردن دروس 12 می‌توانند دروس پیش‌دانشگاهی خود را که در کنکور تأثیر دارد ترمیم کنند.

ناگفته نماند که یکی از مهم‌ترین شرایط شرکت در آزمون ترمیم معدل داشتن مدرک دیپلم است. با توجه ‌به این قضیه افرادی که هنوز دیپلم نگرفته‌اند یا درسی از سال دهم و یازدهم را پاس نشده‌اند توانایی شرکت در آزمون ترمیم معدل را ندارند و آموزش‌وپرورش به آن‌ها اجازه شرکت در این آزمون را نمی‌دهد.

نمره‌ای که داوطلب در آزمون‌های ترمیم معدل کسب می‌کند هیچ تأثیری روی معدل آن ندارد. این نمرات برای سازمان سنجش ارسال شده و فقط در اعمال سابقه تحصیلی او تأثیر دارد.

زمان ثبت ‌نام ترمیم معدل برای کنکور 1403

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون ترمیم معدل را دارند باید یک یا دو ماه پیش از برگزاری آزمون‌ها در مدارس بزرگسال منطقه خود ثبت‌نام کنند. تمامی افرادی که نمره کمتر از 20 دارند می‌توانند در طرح ترمیم معدل شرکت کنند و این فرصت طلایی برای تمامی داوطلبان فقط یکبار است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را پیش از سال 1384 گرفته‌اند اجازه شرکت در آزمون‌های ترمیم معدل را ندارند. پس زمان ترمیم معدل برای کنکور 1403 داوطلبان خرداد ماه و همزمان با آزمون‌های نهایی است.

مدارک لازم برای ترمیم معدل 1403

  •  درخواست کتبی داوطلب
  • کارنامه فارغ‌التحصیلی گواهی موقت قبولی یا گواهینامه فارغ‌التحصیلی دوره متوسطه
  • کپی صفحات اول شناسنامه عکس‌دار و کپی کارت ملی

هزینه ترمیم معدل

برای شرکت در هر آزمونی ابتدا باید هزینه‌ای را بپردازیم و بدون ارائه رسید پرداخت وجه اجازه ثبت‌نام در آن آزمون را نداریم. مبلغی که بابت هر آزمون بپردازیم به نوع آزمون و شرایط برگزاری آن بستگی دارد.

هزینه شرکت در آزمون ترمیم معدل کنکور سراسری با دو عنوان هزینه ثابت و متغیر شناخته می‌شود. هزینه ثابت برای همه شرکت‌کنندگان مقداری واحد است و همه باید آن را بپردازند. این مبلغ در سال جاری 50 هزارتومان می‌باشد.

هزینه متغیر در هر استان فرق دارد و برای هر واحد درسی بین 30 تا 50 هزارتومان است.

آدرس سایت مشاهده ترمیم معدل کنکور سراسری

سایت کارنامه ترمیم معدل

سایت ترمیم معدل کنکور وزارت آموزش‌وپرورش برای ایجاد امکانات و کسب رضایت داوطلبان، سامانه اینترنتی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. با توجه این موضوع که ترمیم معدل برای کنکور سراسری جز مهم‌ترین فعالیت‌های آموزش‌وپرورش است تمامی خدمات مربوط به آن از طریق سایت کارنامه ترمیم معدل my.medu.ir امکان‌پذیر است.

نتیجه‌گیری

در دو سال اخیر باتوجه‌به تغییراتی که در کنکور Entrance Exam اعمال شده است ترمیم معدل یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های داوطلبان کنکور می‌باشد. تأثیر مستقیم معدل در نتیجه نهایی کنکور فکر بسیاری از افراد را درگیر کرده است. برخی از داوطلبانی که نمره خوبی برای معدل خود کسب نکرده‌اند از قبولی در دانشگاه و رشته موردعلاقه خود دلسرد شده‌اند. اما آموزش‌وپرورش با ایجاد طرح ترمیم معدل به‌تمامی این نگرانی‌ها پایان داده است؛ البته باید توجه داشته باشید که هر داوطلب فقط یک‌بار حق ترمیم معدل را دارد.

سؤالات متداول

چند بار می‌توان ترمیم معدل کرد؟

در حاضر باتوجه‌به بخشنامه‌ای که در سایت قرار دارد هر داوطلب برای ترمیم معدل خود یک‌بار می‌تواند اقدام کند.

نتایج ترمیم معدل کی میاد ؟

زمان دریافت کارنامه ترمیم معدل همان زمان دریافت نتایج آزمون‌های نهایی است.

 

بیشتر بدانید:  کنکور اختصاصی فرهنگیان

نویسنده این مطلب

سارا سهرابی

سارا سهرابی هستم علاقه ای که به خلق کردن و نوشتن داشتم باعث شد که از سال 1399 وارد حوزه محتوا شوم. سعی کردم در طول این چند سال همیشه در حال یادگیری باشم. شاید یکی از بهترین انتخاب‌هایی که در مسیر شغلی داشتم قدم گذاشتن در مسیر محتوا بود.

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتماسارتباط با ما