زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

هر ساله دانشگاه‌های آزاد سرتاسر کشور در دو نوبت پذیرای دانشجویان هستند. برای ورود به اکثر رشته‌های دانشگاه آزاد نیاز به کنکور دادن نیست و تنها باید در زمان اعلام شده نام‌نویسی و انتخاب رشته را انجام دهید.

دانشگاه آزاد نه‌ تنها از طریق کنکور سراسری بلکه بدون کنکور نیز در رشته‌های تجربی، ریاضی، انسانی، زبان و هنر پذیرای داوطلبان است.

داوطبان زیادی در مقاطع مختلف مانند کاردانی پیوسته و ناپیوسته، همچنین کارشناسی پیوسته و ناپیوسته متقاضی ثبت‌ نام بدون کنکور دانشگاه آزاد هستند. اما ثبت‌نام در دانشگاه آزاد تنها در زمان‌های خاصی صورت می‌گیرد، داوطلبان باید برای ثبت‌نام در موعد مقرر اقدام کنند تا از حضور در دانشگاه جا نمانند.

مقایسه زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد در سال 1402 و 1401 و 1400

طبق اطلاعات منتشر شده در تقویم آموزشی دانشگاه آزاد، در سال ۱۴۰۰ ورودی مهر از تاریخ ۱۳ تا ۲۵ شهریور و ورودی بهمن از تاریخ ۹ تا ۲۱ بهمن برای ثبت‌نام و انتخاب رشته فرصت داشته‌اند.

در سال ۱۴۰۱ نیز داوطلبان ورودی مهر از تاریخ ۱۲ تا ۲۶ شهریور و ورودی‌های بهمن از ۸ تا ۱۶ بهمن ماه فرصت ثبت‌نام و انتخاب رشته برای مقطع خود را داشته‌اند.

در حال حاضر تقویم آموزشی برای سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ توسط دانشگاه آزاد منتشر نشده‌است؛ با این حال در ادامه مقاله با توجه به سال‌های گذشته و اطلاعاتی که توسط سازمان سنجش کشور ارائه شده، زمان ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه آزاد برای مقاطع مختلف را بررسی کرده‌ایم.

زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد مهر ماه

دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی به‌صورت پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشجو می‌پذیرد. هر ساله پس از انتشار اطلاعیه مرکز سنجش پذیرش دانشگاه، زمان ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه آزاد هر یک از مقاطع برای ورودی‌های مهر ماه مشخص می‌شود.

زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد مهر ماه

زمان ثبت نام بدون کنکور کاردانی دانشگاه آزاد مهر ماه

کاردانی پیوسته

طبق برنامه ارائه شده سال گذشته زمان ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی پیوسته ورودی مهر، ۱۸ تیر آغاز شد و تا ۲۸ مرداد ادامه یافت. در حال حاضر زمان ثبت‌نام و انتخاب رشته امسال مشخص و اعلام نشده‌است اما به‌محض اعلام، دانشجویان متقاضی از طریق همین سایت یا سایت خود دانشگاه آزاد یا مطلع خواهند شد و می‌توانند ثبت‌نام خود را با توجه به سوابق تحصیلی‌شان انجام دهند.

کاردانی نایپویسته

با توجه به اطلاعیه سازمان سنجش در رابطه با پذیرش بدون کنکور دانشگاه‌ آزاد در سال جاری، زمان ثبت‌نام ورودی مهر ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد با ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون سراسری و بعد از اعلام نتایج کنکور اعلام می‌شود. طبق اطلاع‌رسانی‌های سال جاری زمان ثبت‌نام و انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد برای ورودی مهر ۱۴۰۲ از ۳۱ مرداد ماه آغاز و تا ۴ شهریور ادامه دارد.

زمان ثبت نام بدون کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد مهر ماه

کارشناسی پیوسته

زمان ثبت‌نام و انتخاب رشته مقطع کارشناسی پیوسته وضعیتی مشابه کاردانی ناپیوسته دارد که کمی قبل به آن اشاره کردیم. طبق اطلاعات موجود ورودی‌های مهر باید از زمان ۳۱ مرداد تا ۴ شهریور فرایند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.

کارشناسی ناپیوسته

زمان ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ناپیوسته ورودی مهر دانشگاه آزاد نیز از 31 مرداد ماه شروع می‌شود و تا 4 شهریور ادامه دارد. همچنین متقاضیان این مقطع فرصت دارند در زمان تمدید مهلت در صورت فراموشی و عدم نام‌نویسی، انتخاب رشته بدون کنکور خود را انجام دهند. هنوز اطلاعیه‌ای در این خصوص اعلام نشده و به‌محض اطلاع‌رسانی توسط سازمان، اخبار به‌گوش داوطلبان خواهد رسید.

بیشتر بدانید:  شرط معدل دانشگاه آزاد بدون کنکور چقدر است؟

زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد بهمن ماه

دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در دو نوبت مهر و بهمن بر اساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور پذیرش دانشجو دارند. زمان ثبت‌نام و انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی هر یک از مقاطع پس از اطلاع رسانی توسط مرکز سنجش کشور مشخص می‌شود. پس از آن دانشجویان می‌توانند برای ثبت‌نام بدون کنکور اقدام کنند.

زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد بهمن ماه

زمان ثبت نام بدون کنکور کاردانی دانشگاه آزاد بهمن ماه

کاردانی پیوسته

پروسه ثبت‌نام مقطع کاردانی پیوسته ورودی بهمن به‌طور معمول به‌صورت اینترنتی و بدون آزمون انجام می‌شود. با توجه به زمان ثبت‌نام و انتخاب رشته کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد سال در سال گذشته، امسال نیز در اواخر آذر فرصت ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه آزاد آغاز می‌شود.

کاردانی نایپویسته

امکان ثبت‌نام کاردانی ناپیوسته هر سال معمولا به‌طور همزمان با کارشناسی پیوسته در دانشگاه آزاد بدون کنکور وجود دارد. بر اساس زمان‌بندی سال‌های اخیر، امسال نیز مهلت ثبت‌نام و انتخاب رشته ورودی بهمن دانشگاه آزاد مقطع کاردانی ناپیوسته از اواخر آذر ماه آغاز می‌شود.

زمان ثبت نام بدون کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد بهمن ماه

کارشناسی پیوسته

همان‌طور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم؛ مهلت ثبت‌نام کارشناسی پیوسته همزمان با مقطع کاردانی ناپیوسته و در حدود اواخر آذر ماه خواهد بود. داوطلبان می توانند بدون کنکور برای شرکت در دانشگاه آزاد در نوبت بهمن در تاریخ مقرر اقدام کنند.

کارشناسی ناپیوسته

مراحل ثبت‌نام کارشناسی ناپیوسته ورودی بهمن ماه هر سال با کمی اختلاف از کارشناسی پیوسته آغاز می‌شود. با توجه به سال‌های گذشته داوطلبان بدون کنکور دانشگاه آزاد در اوایل دی ماه فرصت‌ خواهند داشت تا فرایند ثبت‌نام و انتخاب رشته خود را انجام دهند.

سوالات متداول

نام نویسی و انتخاب رشته دانشگاه آزاد در یک زمان است؟

در بسیاری از دانشگاه‌های آزاد این دو مرحله به‌صورت همزمان انجام می‌شود. در فرآیند ثبت‌نام در دانشگاه آزاد، علاوه بر تکمیل فرم ثبت‌نام و تسویه حساب، انتخاب رشته نیز انجام می‌شود. اما در بعضی از دانشگاه‌ها ممکن است ابتدا ثبت‌نام انجام شده و سپس در مرحله بعدی، انتخاب رشته صورت بگیرد. برای دقت بیشتر، به وبسایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید یا با دفتر پذیرش واحد تماس بگیرید.

ثبت نام در دانشگاه آزاد فقط بر اساس سوابق تحصیلی است؟

ثبت نام در دانشگاه آزاد همواره و برای همه‌ی رشته‌ها بر اساس سوابق تحصیلی نیست. در برخی رشته‌ها برای ثبت نام در دانشگاه آزاد، علاوه بر سوابق تحصیلی، باید آزمون ورودی دانشگاه آزاد را با موفقیت گذرانده و نمره قابل قبولی کسب کنید. به علاوه، در برخی رشته‌ها و دوره‌های تخصصی، مصاحبه و ارزیابی شخصیتی نیز برای ثبت نام لازم است؛ اما به‌طور کلی می‌توان بدون کنکور در دانشگاه آزاد صرفا بر اساس سوابق تحصیلی ثبت‌نام کرد و فرایند تحصیل را در آن ادامه داد.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما