اگر انتخاب رشته کنیم و نرویم چه میشود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
اگر انتخاب رشته کنیم و نرویم چه میشود؟

یکی از سوالاتی که برای داوطلبان کنکور و همچنین افرادی که قصد ثبت‌نام در دانشگاه را دارند، ایجاد می‌شود این است که اگر انتخاب رشته کنیم و نرویم چه میشود؟ آیا عدم ثبت‌نام در دانشگاه، محرومیت در کنکور را به دنبال دارند؟ در ادامه با سایت کنکورچی همراه شوید تا پاسخ این سوال را بررسی کنیم.

کنکور یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر شخصی است که قصد تحصیل در رشته‌های عالی و دانشگاه‌های خاصی دارد. برخی از افراد بعد از اعلام نتایج کنکور موفق به قبولی در رشته موردنظرشان شده‌اند، اما برخی دیگر ممکن است از نتایج به‌دست‌آمده چندان راضی نباشند. این افراد معمولاً تصمیم می‌گیرند یک سال دیگر برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند. در این میان این سوال ایجاد می‌شود که اگر انتخاب رشته کنیم و نرویم چه میشود؟

اگر در یک رشته قبول شویم و ثبت‌نام نکنیم، از شرکت در کنکور حذف می‌شویم؟

قوانین مربوط به این زمینه در کنکور در سال 1401 دچار تغییر شده‌اند. در سال‌های گذشته درصورتی‌که شما در کنکور شرکت می‌کردید و 2 بار در دوره روزانه‌ آزمون‌هایی که داده‌اید پذیرفته می‌شدید و ثبت‌نام نمی‌کردید، از شرکت در آزمون سراسری محروم می‌شدید. این قانون بدون در نظر گرفتن اینکه بعد از قبولی در دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اید یا خیر اجرا می‌شد.

البته باید توجه داشته باشید که دانشگاه سراسری دارای دوره‌های مختلفی مانند دوره روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، پیام‌نور و غیرانتفاعی است. قانونی که گفته شد فقط در خصوص دوره روزانه است. در سال 1401 این قانون برداشته شد و اکنون شما می‌توانید درصورتی‌که نتیجه دلخواهتان را نگرفتید، بازهم در سال‌های بعد تلاش کنید.

محرومیت در انتخاب رشته‌های دوره روزانه

برخی از افراد با خواندن مواردی که گفته شد تصور می‌کنند که اگر در انتخاب رشته خود، رشته‌های دوره روزانه را انتخاب کنند و پذیرفته شوند، سپس در دانشگاه و در رشته انتخابی به هر دلیلی ثبت‌نام نکنند مشکلی ایجاد نمی‌شود. این برداشت کاملاً غلط است؛ چراکه اگر داوطلبین کنکور در رشته روزانه‌ای که قبول شده‌اند، ثبت‌نام نکنند دیگر نمی‌توانند رشته‌های دوره روزانه را انتخاب کنند.

آیا روشی برای لغو محرومیت از دانشگاه دولتی وجود دارد؟

اگر از انتخاب و قبولی در دانشگاه دولتی محروم شده‌اید، آیا روشی برای لغو محرومیت شما وجود دارد؟ باید بدانید که سازمان سنجش برای رفع این مشکل روشی را در نظر گرفته است. درصورتی‌که از داوطلبان آزمون سراسری هستید و در سال گذشته به دلیل اشتباه در انتخاب رشته و انتخاب کردن رشته‌ای در دانشگاه دولتی دچار محرومیت از دانشگاه دولتی شده‌اید، می‌توانید با کمک مشاورین کنکورچی وارد سایت سنجش شده و از بخش پاسخگویی درخواست لغو محرومیت را ثبت کنید. با این روش می‌توانید مشکلتان را در انتخاب رشته دانشگاه دولتی پیگیری کنید. این درخواست توسط سازمان سنجش موردبررسی قرار می‌گیرد و نتیجه به شما اعلام می‌شود.

آیا روشی برای لغو محرومیت از دانشگاه دولتی وجود دارد؟

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مراحل در آزمون سراسری و ثبت‌نام در دانشگاه، فرایند انتخاب رشته است. بسیاری از افراد به دلیل اینکه به رشته یا محل قبولی خود علاقه‌ای ندارند، ترجیح می‌دهند یک سال دیگر تلاش کنند و دوباره در کنکور شرکت کنند. درحالی‌که با انتخاب رشته صحیح و اصولی می‌توان از به وجود آمدن این مشکلات جلوگیری کرد.

بیشتر بدانید:  سایت بهستان دانشگاه شاهد

بسیاری از موارد مانند نحوه انتخاب رشته، نحوه اولویت‌بندی انتخاب‌ها و تحلیل درست کارنامه اولیه، در انتخاب رشته و به دست آوردن نتیجه دلخواه اهمیت دارد. برای انتخاب رشته درست، بهتر است با مشاورین مطلع و باتجربه مشورت کنید. یکی از بهترین گزینه‌ها در میان مراکز مشاوره کنکور، مرکز مشاوره تحصیلی کنکورچی است. مرکز مشاوره کنکورچی در تهران قرار دارد و شما می‌توانید به‌صورت آنلاین نیز با این تیم جوان و متخصص در ارتباط باشید.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما