مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه ازاد بدون کنکور 1402-1403

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه ازاد بدون کنکور 1402-1403

ورود به دانشگاه و آغاز تحصیل در رشته‌ی دلخواه، یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فرد به شمار می‌آید. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزش عالی در ایران، امکان ثبت ‌نام بدون کنکور را در تمامی رشته‌ها فراهم کرده است. به این ترتیب، کلیه افراد می‌توانند در رشته های دلخواه خود در مقاطع مختلف تحصیل کرده و مدرک خود را اخذ نمایند.

تنها تفاوتی که دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر دانشگاه های کشور دارد این است که، برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، شما ملزم به پرداخت شهریه بیشتری خواهید بود.  در ادامه این مطلب، به بررسی مدارک و شرایط لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه آزاد اسلامی برای سال تحصیلی 1402-1403 خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

شرایط کلی ثبت نام

پیش از ارائه مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه ازاد بدون کنکور، لازم است که داوطلبان با شرایط کلی ثبت‌ نام در دانشگاه آزاد آشنا باشند. این شرایط می‌تواند شامل مواردی مانند محدودیت سنی، وضعیت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد، و شرایط خاص برای داوطلبان با تابعیت‌های غیر ایرانی باشد. هرچه اطلاعات شما از شرایط کلی ثبت ‌نام و همچنین مراحل ثبت ‌نام بیشتر باشد، آسودگی خاطر بیشتری داشته و کلیه مراحل را بدون هیچ گونه دغدغه و نگرانی طی خواهید کرد. در ادامه به مدارک لازم برای ثبت‌ نام در دانشگاه آزاد بدون کنکور پرداخته‌ایم.

شرایط کلی ثبت نام

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه ازاد بدون کنکور

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور در جدول زیر آمده است. همچنین برای هرکدام از این مدارک به شرح کوتاهی پرداخته‌ایم که به سوالات احتمالی شما پاسخ داده باشیم.

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور
شناسنامه و کارت ملی
آخرین مدرک تحصیلی
عکس
رسید پرداخت هزینه ثبت نام
مدارک خاص برای رشته های خاص
مدارک مربوطه به وضعیت نظام وظیفه
مدارک ویژه برای داوطلبان خارجی

شناسنامه و کارت ملی

داوطلبان ثبت نام در دانشگاه آزاد اسلامی، حتما باید شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه داشته باشند. علاوه بر اصل مدارک، به کپی آن‌ها برای قرار داده شدن در پرونده نیز نیاز است. در صورت به وجود امدن هرگونه تغییرات هویتی در مدارک داوطلبان یا دانشجویان مانند تغییر نام، نشانی و …، الزاما باید مدارک مربوطه را نیز به دانشگاه ارائه دهند.

اطلاعات مربوطه به طور موردی عبارتند از:

  • شماره شناسنامه
  • سریال شناسنامه
  • کد ملی
  • تاریخ تولد و محل تولد
  • محل صدور

آخرین مدرک تحصیلی

ارائه آخرین مدرک تحصیلی نیز برای ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکور الزامی است. برای داوطلبان ثبت نام در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد، مدرک دیپلم نظری یا فنی و حرفه‌ای یا پیش‌دانشگاهی ضروری است. داوطلبان باید اصل و کپی مدرک تحصیلی خود را به همراه ریزنمرات مربوطه ارائه دهند. توجه داشته باشید اطلاع از شماره دانش آموزی، معدل کتبی و معدل کل دیپلم الزامی است.

اطلاعات مربوطه به طور موردی عبارتند از:

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • تاریخ فارغ التحصیلی
  • ریزنمرات
  • شماره دانش آموزی
  • معدل کتبی دیپلم
  • معدل کل دیپلم

مدارک مربوط به محل سکونت

  • آدرس
  • کد پستی
  • شماره تلفن ثابت منزل

عکس

برای ثبت نام در دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد مشخصی عکس پرسنلی جدید که مطابق با معیارهای رسمی باشد نیز لازم است. از آن جایی که این عکس ها برای کلیه مدارک و کارت های صادر شده از سوی دانشگاه برای دانشجویان استفاده می‌شود، حتما دقت داشته باشید که در زمان ثبت نام عکس های مناسبی را به دانشگاه ارائه دهید.

بیشتر بدانید:  اعتبار مدرک دانشگاه آزاد بهتر است یا پیام نور

رسید پرداخت هزینه ثبت ‌نام

داوطلبان باید هزینه ثبت ‌نام در دانشگاه را از روش های مشخص شده پرداخت کرده و رسید آن را به همراه دیگر مدارک ارائه دهند. در اغلب موارد پرداخت هزینه ثبت نام به صورت اینترنتی انجام می شود.

مدارک خاص برای رشته‌های خاص

برای برخی از رشته‌ها، ممکن است نیاز به ارائه مدارک تکمیلی باشد. به عنوان مثال، برای رشته‌های هنری ممکن است نمونه کارهای هنری خواسته شود که در این صورت داوطلب موظف است که مدارک مربوطه را در زمان ثبت نام به دانشگاه ارائه دهد. البته این مورد برای برخی از رشته های خاص وجود دارد و جای هیچ گونه نگرانی برای داوطلبان گرامی وجود ندارد.

مدارک مربوط به وضعیت نظام وظیفه

داوطلبان مرد باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. ارائه این مدرک برای اطمینان از اینکه داوطلب مشکلی از بابت خدمت سربازی ندارد، ضروری است. در صورتی که قصد ادامه تحصیل داشته باشید، می توانید از طریق دفاتر خدماتی و پلیس به علاوه ده، برای دریافت گواهی اشتغال به تحصیل اقدام کرده و در نهایت در زمان ثبت نام گواهی را به دانشگاه ارائه دهید.

مدارک ویژه برای داوطلبان خارجی

داوطلبان با تابعیت غیر ایرانی باید مدارکی مانند کپی پاسپورت، ویزا یا اقامت‌نامه را ارائه دهند.

فرآیند ثبت ‌نام

پس از جمع ‌آوری تمام مدارک لازم، داوطلبان باید به وبسایت رسمی دانشگاه آزاد مراجعه کرده و فرآیند ثبت‌نام را دنبال کنند. این فرآیند معمولا شامل پر کردن فرم‌ های آنلاین و بارگذاری مدارک الکترونیکی است. برای طی کردن مراحل ثبت نام، توجه داشته باشید که حتما به یک اینترنت با ثبات متصل باشید تا در حین ثبت نام وقفه یا مشکلی برای ثبت نام شما به وجود نیاید.

فرآیند ثبت ‌نام

نکات مهم

  • دقت کنید که کلیه مدارک به درستی و بدون خطا ارائه داده شوند.
  • پیش از به پایان رسیدن بازه زمانی مقرر شده برای ثبت نام، فرآیند ثبت نام خود را آغاز کرده و مراحل آن را طی کنید. به این ترتیب، در صورت به وجود آمدن مشکلی در روند ثبت نام شما، زمانی کافی برای برطرف کردن آن را خواهید داشت.
  • در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی، می‌توانید با مشاوران سایت کنکورچی تماس حاصل کنید.

نتیجه‌گیری

ثبت ‌نام در دانشگاه آزاد بدون کنکور، یک فرصت بسیار عالی برای داوطلبانی است که مایل به ادامه تحصیل در رشته‌های مورد علاقه خود هستند و به هر دلیلی، فرصت و یا توانایی درس خواندن و شرکت در کنکور سراسری  را ندارند و یا در کنکور سراسری شرکت کرده و رتبه خوبی به دست نیاورده اند. با داشتن اطلاعات کافی و آمادگی لازم، می‌توانید فرآیند ثبت ‌نام را به راحتی و با اطمینان پشت سر بگذارید.

در هر زمانی که نیاز به راهنمایی بیشتری در این باره داشتید، می‌توانید با مشاوران سایت کنکورچی ارتباط برقرار کنید و از مشاوره حرفه‌ای این افراد، بهره‌مند شوید.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما