چند بار فرصت ترمیم معدل داریم ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
چند بار فرصت ترمیم معدل داریم ؟

تاثیر قطعی 50 درصدی نمرات امتحانات نهایی در کنکور سراسری 1403، اهمیت کسب نمره مطلوب در دروس سال دوازدهم را دوچندان کرده است. داوطلبانی که در امتحانات نهایی سال دوازدهم، به هر دلیلی نتوانسته‌ اند نمره دلخواه خود را در یک یا چند درس کسب کنند، می ‌توانند از فرصت ترمیم معدل برای ارتقای نمرات و در نهایت افزایش رتبه خود در کنکور استفاده کنند.

بنابراین سوالی که ممکن است ذهن داوطلبان کنکور سراسری را به خود مشغول کند این است که چند بار فرصت ترمیم معدل داریم ؟

در ادامه به بررسی نکات مربوط و همچنین تعداد دفعات مجاز  برای شرکت در ترمیم معدل، می پردازیم.

اگر به دنبال مدارک لازم برای انجام ترمیم معدل نیز هستید می توانید به سراغ مقاله “مدارک لازم برای ترمیم معدل کنکور” بروید.

ترمیم معدل چیست؟

آیا در امتحانات نهایی سال دوازدهم نمره دلخواه خود را کسب نکرده‌ اید؟

نگران نباشید! ترمیم معدل فرصتی دوباره برای شماست تا نمرات نهایی خود را ارتقا دهید و معدل خود را افزایش دهید. این امر به بهبود رتبه شما در کنکور سراسری و افزایش شانس قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرتان کمک می ‌کند.

با توجه به اعلامیه‌ های سازمان سنجش در کنکور سال ۱۴۰۳، مشخص شده است که نمرات نهایی کلاس دوازدهم دانش‌ آموزان تاثیر قطعی ۵۰ درصدی در نتایج کنکور سراسری خواهد داشت.

در نتیجه داوطلبانی که نمرات و یا معدل پایینی را کسب کرده اند، می ‌توانند با شرکت مجدد در امتحانات نهایی، در چارچوب بخشنامه ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی کنکور، نسبت به ارتقای نمرات و سابقه تحصیلی خود اقدام کنند.

داوطلبان برای شرکت در ترمیم معدل و ارتقای نمرات دروس نهایی، باید به این نکته توجه کنند که در صورت مردودی در یک درس، ابتدا باید آن درس را پاس کنند ، سپس مجاز به شرکت در امتحان ترمیم آن درس برای ارتقای نمره خواهند بود.

برای ترمیم معدل چند بار فرصت داریم ؟

با توجه به قطعی شدن 50 درصدی تاثیر سوابق تحصیلی و معدل در کنکور سال جاری و احتمال افزایش این تاثیر در سال‌ های آینده، وزارت آموزش و پرورش فرصتی برای داوطلبان کنکور سراسری با نمرات و معدل پایین فراهم کرده است.

داوطلبان می‌توانند با شرکت مجدد در امتحانات نهایی، نسبت به ارتقای معدل خود و شانس قبولی در کنکور اقدام کنند.

در پاسخ به سوال چند بار فرصت ترمیم معدل داریم ؟ باید بگوییم بر اساس آخرین اطلاعیه ترمیم معدل، داوطلبان فقط یک بار می‌ توانند در امتحانات نهایی  برای ارتقای نمرات دروس دیپلم خود شرکت کنند.

اگر نمره ای که متقاضی در آزمون ترمیم معدل کسب کند کمتر از نمره آزمون گذشته باشد، بالاترین نمره کسب شده توسط فرد برای ایجاد سوابق تحصیلی لحاظ می‌ شود.

با توجه به جبرانی بودن امتحانات شهریور، امکان ترمیم نمره در این نوبت وجود ندارد. داوطلبان برای ترمیم نمره و معدل دیپلم خود باید در امتحانات نهایی خرداد ماه شرکت کنند.

برای ترمیم معدل چند بار فرصت داریم ؟

ترمیم معدل برای داوطلبان نظام قدیم

یکی از سؤالات شایع در مورد ترمیم معدل، نحوه انجام این فرآیند در نظام‌ های قدیمی و جدید است.

بیشتر بدانید:  اگر انتخاب رشته کنیم و نرویم چه میشود؟

فارغ التحصیلان نظام قدیم می ‌توانند برای ارتقای معدل خود، در امتحانات نهایی دروس نظام جدید شرکت کنند.

به عنوان مثال، در نظام قدیم درس دین و زندگی فقط در سال سوم و چهارم دبیرستان امتحان نهایی داشت، اما داوطلبان نظام قدیم می‌ توانند در امتحان نهایی این درس در نظام جدید نیز شرکت کنند.

قانون ترمیم معدل برای نظام قدیم به این صورت است که 30 درصد نمره امتحانات نهایی سوم دبیرستان و 10 درصد نمره امتحانات نهایی پیش دانشگاهی در کنکور تاثیر قطعی خواهد داشت.

هزینه و زمان ثبت نام ترمیم معدل

ثبت نام ترمیم معدل در سال ۱۴۰۳، یک ماه قبل از امتحانات نهایی خرداد ماه آغاز خواهد شد.

همانند ترمیم معدل برای دانشگاه فرهنگیان، امکان ترمیم معدل فقط در نوبت امتحانات نهایی خرداد ماه فراهم است.

ثبت نام ترمیم معدل و یا معدل کلی در مدارس دولتی بزرگسالان انجام می‌ شود. برنامه امتحانات ترمیم معدل بعد از ثبت نام در اختیار دانش‌ آموزان قرار خواهد گرفت.

دانش ‌آموزان در حال تحصیل باید درخواست ثبت نام ترمیم معدل خود را در مدرسه محل تحصیل خود ارائه دهند. فارغ ‌التحصیلان نیز باید درخواست خود را برای ثبت نام ترمیم معدل به پایگاه‌ های آموزش و پرورش منطقه خود اعلام کنند.

متقاضیان ترمیم معدل در سال ۱۴۰۳ توجه داشته باشند که برای برگزاری امتحان مجدد دروس دیپلم، مبلغی بابت چاپ و تصحیح اوراق از آنها دریافت خواهد شد.

این مبلغ برای هر درس و با توجه به مدارس مختلف ، متغیر است و داوطلبان باید برای اطلاع از مبلغ دقیق به مدرسه مورد نظر خود مراجعه کنند.

هزینه و زمان ثبت نام ترمیم معدل

جمع بندی

در این مقاله به سوال متداول شما در مورد این که چند بار فرصت ترمیم معدل داریم ، و همچنین سوالاتی نظیر، شرایط ترمیم معدل برای نظام قدیم، هزینه و زمان ثبت نام و… پاسخ داده‌ ایم.

همانطور که اشاره شد، شما بیش از یک بار فرصت شرکت در ترمیم معدل را دارید. لذا برنامه‌ ریزی درست و اصولی برای استفاده از این فرصت‌ها و عدم اتلاف وقت در پشت کنکور، امری ضروری است.

به یاد داشته باشید که موفقیت در امتحانات نهایی و کنکور به طور همزمان، تنها با تلاش زیاد و برنامه‌ ریزی دقیق امکان ‌پذیر خواهد بود.

سوالات متداول

چند بار فرصت ترمیم معدل داریم؟

بر اساس آخرین اطلاعیه ترمیم معدل، داوطلبان فقط یک بار می‌ توانند در امتحانات نهایی برای ترمیم نمرات خود شرکت کنند.

اطلاعات بیشتر در متن مقاله ارائه شده است.

اگر نمرات در آزمون ترمیم معدل نسبت به نمرات قبلی کمتر شود کدام نمره لحاظ می شود؟

اگر نمره ای که متقاضی در آزمون ترمیم معدل کسب کند کمتر از نمره آزمون گذشته باشد، بالاترین نمره کسب شده توسط فرد برای ایجاد سوابق تحصیلی لحاظ می‌ شود.

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما