تحصیل همزمان در دو مقطع

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
تحصیل همزمان در دو مقطع

برخی از دانشجویان رشته‌های مختلف علاقه‌مند به تحصیل همزمان در دو مقطع هستند. اما آیا این کار امکانپذیر است؟ آیا دانشجویان می‌توانند به طور همزمان در دو مقطع متفاوت درس بخوانند؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم تحت شرایط خاصی می‌توان این کار را انجام داد. در ادامه شرایط و جزئیات مربوط به تحصیل همزمان در دو مقطع را بررسی می‌کنیم.

شرایط تحصیل همزمان در دو مقطع

ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که شرایط تحصیل همزمان در دو مقطع در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در دانشگاه آزاد دانشجویان می‌توانند در دو مقطع تحصیلی به صورت همزمان درس بخوانند اما این کار برای رشته‌های پزشکی امکانپذیر نیست. همچنین دانشجویان نمی‌توانند در مقطع بالاتر به صورت همزمان تحصیل کنند. یعنی رشته دوم باید در مقطعی پایین‌تر و یا مشابه همان مقطع در حال تحصیل دانشجو باشد. دقت داشته باشید که تحصیل همزمان در دو مقطع در دانشگاه آزاد فقط برای دو مقطع کارشناسی و کاردانی فراهم شده است. از دیگر قوانین دانشگاه آزاد برای تحصیل همزمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشجو نمی‌تواند در رشته دوم تغییر رشته دهد. بنابراین انتخاب رشته دوم باید با دقت و وسواس زیادی انجام شود.
  • دانشجو در طول تحصیل خود فقط یکبار می‌تواند به صورت همزمان در رشته دوم تحصیل کند.

دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، اجازه تحصیل همزمان را در دانشگاه دولتی ندارند اما می‌توانند در مقطع کارشناسی و رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های غیردولتی ادامه تحصیل دهند. مثلا پذیرش و تحصیل این دسته دانشجویان در رشته‌های بدون کنکور پیام‌نور امکانپذیر است. از آنجا که تحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاه پیام نور نیازمند پرداخت شهریه است، دانشجویان برای تحصیل همزمان در این دانشگاه‌ها باید شهریه پرداخت کنند. همچنین دانشگاه اول موظف است در صورت پذیرش دانشجو در دانشگاه دوم، تمامی مدارک او را به دانشگاه دوم ارسال کند. نمرات دروس عمومی برای این دسته دانشجویان معادل‌سازی می‌شود.

شرایط تحصیل همزمان در دو مقطع

شرایط تحصیل همزمان ارشد و دکتری

به طور کلی تفاوتی نمی‌کند که دانشجویان در کدام دانشگاه مشغول به تحصیل باشند امکان تحصیل همزمان ارشد و دکتری وجود ندارد. اما دانشجویان استعداد درخشان ارشد می‌توانند به طور همزمان در دو رشته در مقاطع پایین‌تر تحصیل کنند. برای این کار دارا بودن شرایط زیر الزامی است:

  • داشتن مدال طلا در المپیادهای کشوری
  • کسب رتبه اول و یا مدال طلا در جشنواره جوان خوارزمی
  • داشتن رتبه کنکور بالاتر به اندازه 2.5 انحراف معیار از میانگین
  • قرار داشتن دانشجو در بین نفرات برتر دانشگاه و استعداد درخشان

نکته: دانشجویان دارای شرایط بالا در صورتی می‌توانند در رشته دوم تحصیل کنند که در دو ترم معدل 17 را کسب کرده باشند.

دقت داشته باشید که دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته دوم در مقطع ارشد بدون داشتن شرایط بالا نمی‌توانند به صورت همزمان در دو رشته درس بخوانند. همچنین تحصیل همزمان در دو مقطع برای مقاطع بالاتر(دکتری) امکانپذیر نیست و دانشجویان مقطع ارشد فقط می‌توانند در مقطع پایین‌تر یعنی کارشناسی ادامه تحصیل بدهند.

سخن پایانی

در این مقاله با شرایط تحصیل همزمان در دو مقطع آشنا شدیم. همانطور که گفته شد دانشجویان تنها در صورت داشتن شرایط خاصی می‌توانند در مقاطع پایین‌تر یا مقطع مشابه رشته اول خود تحصیل کنند. همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد امکان تحصیل در مقطع دکتری یا بالاتر را ندارند و در صورت تمایل فقط می‌توانند در مقطع کارشناسی رشته دومی را انتخاب کنند. در پایان توجه به این نکته ضروری است که برای موفقیت در هر دو رشته، دانشجو باید برنامه‌ریزی صحیح و فشرده‌ای داشته باشد.

بیشتر بدانید:  دانشگاه آزاد تهران غرب

نویسنده این مطلب

آخرین مطالب

فهرست مطالب

هنوز دیدگاهی ارسال نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید

طراحی و توسعه توسط گروه آمیار ؛ تمامی حقوق برای کنکورچی محفوظ است.

صفحه اصلیسوالاتتلگرامارتباط با ما